5 gode tips til vinterløping

av: Ole Petter Hjelle

Når dagene nå blir kortere og kaldere kan det være greit med noen tips for å vedlikeholde motivasjonen og formen gjennom vinteren. Her er mine fem beste tips:

  1. Er du glad i å konkurrere; meld deg på et løp. Da har du noe konkret å jobbe mot gjennom hele vinteren. Konkrete mål motiverer, og gjør det lettere å overvinne dørstokkmila på kalde og glatte vinterdager.
  2. Sørg for at du alltid har løpetøyet ditt og sko tilgjengelig og klart. Det er litt mer omstendelig å komme seg ut døra på vinteren. Dersom du må bruke et kvarter på å lete etter superundertøy, luer, hansker, refleksvest etc, gjør det dørstokkmila lengre. 
  3. Sørg for godt feste. Når det er glatt og isete ute er det sko med pigger som gjelder. Du kan velge brodder som du trer over skoene, men det beste er å bruke sko med pigger. Du kan enten kjøpe ferdigpiggede sko, eller få pigget et par av de vanlige joggeskoene dine. Dette kan du få hjelp til hos de fleste sportsbutikker, for eksempel Løplabbet. Er det hardpakket snø og kaldt klarer man seg ofte fint med løpesko uten pigger, men det kan være lurt å velge et par sko med myk gummi i sålen, da det gir best feste på snø og glatt underlag. 
  4. Kle deg riktig. Føttene og beina gjør mesteparten av jobben og produserer mye varme når vi løper. Det er derfor overkroppen det er viktigst å holde varm. Velg flere tynne lag framfor et tykt lag. Tørre luftlag mellom plaggene er det beste isolasjonen vi har. Start med et tynt superundertøy (enten syntetisk eller ull) innerst. Er det veldig kaldt (<-10) eller blåser mye, kan det være lurt med et isolerende mellomlag, for eksempel superundertøy med windstopper-materiale i fronten. Ytterst bør du velge en jakke som holder vær og vind ute samtidig som den puster. Dersom det ikke snør eller regner, holder det i massevis med en jakke i polyester eller nylon, altså en tynn løpejakke som ikke er vanntett. Hvis det er mye nedbør, bør man velge en jakke med en vanntett membran. Mye av varmetapet vårt kommer fra hodet, så husk å ha på deg lue, som også dekker ørene. Fingrene blir fort kalde når vi løper, så husk gode hansker eventuelt votter på de aller kaldeste vinterdagene. Refleksvest bør også være standard. 

OBS! Mange kler seg litt for godt på kalde vinterdager, og ender opp med å fryse, fordi de har blitt søkkvåte av svette. Dersom du føler deg god og varm når du står stille utenfor ytterdøren din, har du sannsynligvis for mye klær på deg. Husk at du produserer mye varme når du løper-det mest optimale er derfor å kle deg slik at du fryser litt når du står stille-før løpeturen har begynt.

Vær kreativ. Du trenger ikke droppe løpeturen, selv om snøen laver ned og du har nysnø til knærne. Senk farten og løp med høye kneløft i snøen. Du kommer ikke like langt som på en snøfri dag, men kondiseffekten blir minst like god og du får en ekstra styrkeøkt i tillegg. Ikke bruk mye energi på å pønske ut de mest optimale treningsøktene, for de får vi sjeldent til i en travel hverdag. Den beste treningsøkten er den du får gjennomført!

 

Og husk- vil du løpe med Ole Petter Hjelle, enten inne på mølle eller ute ved å ta med deg Treningslegen på øret, kan du teste en 14 dagers GRATIS prøveperiode hos Naardic , Norges største og beste online treningsstudio! Naardic opererer nå med nye, reduserte priser på medlemskap. Nå koster det mellom 299kr og 379kr per måned (avhenger av bindingstid)!

God (vinter)løping!

© 2022 Oslo Maraton

MONICA
GUTUEN

AMBASSADØR

Alder: 45

Bosted: Bærum

Distanse under BMW Oslo Maraton 2020:
Jeg løper halv, og satser selvsagt på å ha det bredeste smilet hele veien.

Tidligere deltagelse på Oslo Maraton:
«10 for Grete» 2013, Halvmaraton 2014 og 2015, 2017 og 2018 og maraton i 2019.

Tre ord som beskriver meg:
Utadvent, Smilende, Energisk

Instagram: @muddylicious