HVORDAN REGISTRERE LUKENE

Det er 5 alternativer du kan bruke for å registrere øktene til lukene dine. Her forklarer vi hvordan de ulike alternativene fungerer. 

Registrering av økten
Når du har fullført det antall kilometer som dagens luke krever, må du finne frem mailen du fikk med informasjon om dagens luke. OBS – viktig at du går inn i den mailen som gjelder luken du har fullført. 

I mailen trykker du på «LAST OPP ØKTEN DIN HER», da kommer du inn på en side hvor du trykker på «min tid». Her får du fem valgmuligheter for hvordan du kan registrere økten, disse har vi forklart under her. 

Husk at du må registrere dagens luke før kl. 23:59 samme dag! 

Lurer du på noe?
Du kan finne svar på det meste på denne siden. Finner du ikke svaret på det du lurer på der kan du kontakte oss på info@oslomaraton.no eller send oss en melding på Facebook.

Klikk på det alternativet du ønsker mer informasjon om 

TILKOBLING TIL KLOKKE ELLER APP

Før du starter økten din
Du kan koble deg direkte til følgende apper/plattformer: Strava, Polar *, Garmin * og Suunto.

Du logger økten på vanlig måte, start når du er klar til å starte, og stopp når du har fullført riktig antall kilometer for dagens luke. OBS – les viktig info nederst vedrørende pauser og stopp. 

*VIKTIG: Skal du benytte Garmin eller Polar? 
Da må du opprette forbindelse før du starter gjennomføring av dagens luke, da bare fremtidige økter etter din første pålogging og appgodkjenning vil være tilgjengelig for opplasting av økten fra disse plattformene. Gå inn i mailen med informasjon om dagens luke og trykk på «last opp økten min» for å opprette forbindelse. Når det er gjort kan du følge instruksjonene under her. Fikk du ikke gjort dette før du fullførte løpet kan du benytte Alternativ 3 – laste opp aktivitetsfil. Se forklaring lenger nede.

Når du har fullført økten
Gå i mailen som gjelder luken du skal registrere, trykk på knappen «LAST OPP ØKTEN DIN HER», og trykk på «min tid» på siden du kommer til. Da kommer du til en ny side med ulike alternativer for opplastning av tid.   

Velg alternativ 1, og koble opp til din app/plattform. Et påloggingsvindu for appen/plattformen din vises. Logg på og godkjenn tilgang for UltimateVIRTUAL-appen til kontoen din, deretter vil en liste over øktene dine vises. Velg økten som gjelder for dagens luke og registrer økten din.

Hvis du bruker en plattform som ikke er oppført anbefaler vi at du benytter Alternativ 3 – Last opp aktivitetsfil.

Viktig informasjon vedrørende registrering av tid
Alle øktene som registreres blir behandlet likt og analysert på rettferdig grunnlag. Alle resultatberegninger er basert på den målte tiden og målte avstanden gitt av enheten/appen/plattformen du har benyttet. Hvis du har beveget deg lenger enn antall kilometer som kreves vil vi beregne bakover til din akkumulerte tid på det tidspunktet du fullførte riktig distanse. Hvis du har løpt kortere vil vi beregne fremover på en rettferdig basis basert på ditt siste tempo, innenfor et visst toleranseområde. Derfor er det viktig å merke seg at vi kan behandle og evaluere resultatet ditt annerledes enn din enhets-/plattformleverandør; både i tid og i avstand fullført.

Tidene måles fra start til slutt. Eventuelle pauser/stopp blir ikke trukket fra tiden din.

Merk: Alle resultater basert på GPS-aktivitet/treningsenheter er utsatt for menneskelige feil og tekniske unøyaktige målinger på grunn av begrensningene på satellitt- / GPS-sporingsteknologi eller omgivelser i løpet.

RaceConnect er en app utviklet av vår system leverandør, Ultimate Sports Services. Det er en live «tracking app» som er direkte koblet til vår Julechallenge.
Hvordan fungerer RaceConnect?

RaceConnect gjør registrering av økten din veldig enkelt. Du registrerer deg i appen med tracker ID. 

Tracker ID får du i e-posten med informasjon om dagens luke.
OBS – du får en ny tracker ID for hver luke, og skal ikke bruke den samme to ganger. 

Last ned appen, registrer tracker IDen din, og gjennomfører økten i appen. Når du har fullført økten i appen registreres den automatisk på profilen din, og du er ferdig. Så enkelt er det, du trenger ikke å gjøre noe for å laste opp økten. Se steg for steg forklaring under. 

OBS OBS – som med så mange andre gps-trackere fungerer den ikke så godt uten god dekning, så pass på at det er god dekning der du løper, og har du klokke kan det være lurt å logge økten med den også, for sikkerhets skyld.

Hvordan bruker du RaceConnect?

For å laste ned RaceConnect må du ha en iPhone eller Android telefon med siste versjon av iOS/Android. RaceConnect appen laster du ned i AppStore eller Google Play.

For å logge inn i appen trenger du en 7-sifret trackerID. Tracker ID får du i e-posten med informasjon om dagens luke. OBS – du får en ny tracker ID for hver luke, og skal ikke bruke den samme to ganger. 

I appen ser du hvor langt du har løpt, hvor lang tid du har brukt og tempoet ditt/gjennomsnittstid per kilometer. Pass på at du har signal/dekning der du løper. Det tryggeste er å løpe med telefonen festet på overarmen for å sikre best signal. Vi anbefaler ikke at du løper med den i løpebelte, jakke- eller bukselomme.

SÅNN GJØR DU DET:
  1. Last ned appen, og logg inn med din TracerID
  2. Sjekk GPS status (Symbolet midt på skjermen) – det må være dekning hele veien for at økten skal bli tracket riktig. Trykk på «Start Tracker», og fullfør distansen i dagens luke
  3. Trykk på «Stop Tracker» når du har fullført hele distansen (Pass på at du har løpt riktig antall kilometer!)
  4. Trykk på «Finish» for å avslutte løpet, og tiden din vil automatisk lastes opp på «Min side»!

LAST OPP AKTIVITETSFIL

Om du benytter en klokke- eller app/plattform som ikke er tilgjengelig for direkte tilkobling under «min tid», eller har andre problemer med å koble til din enhet anbefaler vi at du benytter alternativ 3 – laste opp aktivitetsfil.

Gå i mailen som gjelder luken du skal registrere, trykk på knappen «LAST OPP ØKTEN DIN HER», og trykk på «min tid» på siden du kommer til. Da kommer du til en side med ulike alternativer for opplastning av tid. Scroll ned til opplastning av fil. 

På «min tid» kan du laste opp aktivitetsfiler i følgende format; GPX, TCX og FIT. Disse filtypene kan eksporteres fra de fleste enheter eller apper/plattformer. Klikk på knappen som gjelder din app/enhet/plattform for å lære hvordan du kan eksportere din aktivitetsfil.

Finner du ikke din app/klokke/platform her? Prøv et søk hos support for din leverandør og/eller google «*din enhet* + extract file».

Viktig informasjon vedrørende registrering av tid
Alle øktene som registreres blir behandlet likt og analysert på rettferdig grunnlag. Alle resultatberegninger er basert på den målte tiden og målte avstanden gitt av enheten/appen/plattformen du har benyttet. Hvis du har beveget deg lenger enn antall kilometer som kreves vil vi beregne bakover til din akkumulerte tid på det tidspunktet du fullførte riktig distanse. Hvis du har løpt kortere vil vi beregne fremover på en rettferdig basis basert på ditt siste tempo, innenfor et visst toleranseområde. Derfor er det viktig å merke seg at vi kan behandle og evaluere resultatet ditt annerledes enn din enhets-/plattformleverandør; både i tid og i avstand fullført.

Tidene måles fra start til slutt. Eventuelle pauser/stopp blir ikke trukket fra tiden din.

Merk: Alle resultater basert på GPS-aktivitet/treningsenheter er utsatt for menneskelige feil og tekniske unøyaktige målinger på grunn av begrensningene på satellitt- / GPS-sporingsteknologi eller omgivelser i løpet.

MANUELL REGISTRERING

Om du deltar uten klokke/app, har problemer med tilkobling eller opplasting av aktivitetsfil så kan du registrere tiden din manuelt.

Gå i mailen som gjelder luken du skal registrere, trykk på knappen «LAST OPP ØKTEN DIN HER», og trykk på «min tid» på siden du kommer til. Da kommer du til en side med ulike alternativer for opplastning av tid. Scroll ned til manuell registrering, og sett tiden din inn i boksene for timer, minutter og sekunder, og registrer. 

REGISTRER FULLFØRT UTEN TID

Om du har problemer med noen av de andre alternativene eller helt enkelt ønsker å registrere at du har fullført en luke uten å legge inn tiden din kan du trykke på «Fullført»-knappen. 

Gå i mailen som gjelder luken du skal registrere, trykk på knappen «LAST OPP ØKTEN DIN HER», og trykk på «min tid» på siden du kommer til. Da kommer du til en side med ulike alternativer for opplastning av tid. Scroll ned til knappen «Fullført», og registrer økten din. 

FEIL I RESULTATET DITT?

Om du mener det er feil i økten du har registrert ber vi deg lese informasjonen ovenfor nøye. GPS-/aktivitet- og fitness-enheter er ikke en 100% nøyaktig teknologi. 
Du kan også benytte muligheten til å registrere økten din manuelt, dette vil overskrive tidligere registrert økt.

Hvis du ikke finner svarene på spørsmålene dine i denne guiden ber vi deg ta kontakt med oss på facebook eller på info@oslomaraton.no.

© 2022 Oslo Maraton

MONICA
GUTUEN

AMBASSADØR

Alder: 45

Bosted: Bærum

Distanse under BMW Oslo Maraton 2020:
Jeg løper halv, og satser selvsagt på å ha det bredeste smilet hele veien.

Tidligere deltagelse på Oslo Maraton:
«10 for Grete» 2013, Halvmaraton 2014 og 2015, 2017 og 2018 og maraton i 2019.

Tre ord som beskriver meg:
Utadvent, Smilende, Energisk

Instagram: @muddylicious