Thoruds lille DNF guide!
  • Hjem
  • Thoruds lille DNF guide!

Det er nå ca en måned siden jeg fikk kjenne på min første DNF i forbindelse Gaea Norvegica Trail.

Det jeg husker best i forbindelse med dette var en fyr som tok tak i meg i det jeg trynet av toget på Oslo S. Han lurte på om jeg var en av de som hadde vært på med GNT. «Æh… ja» Ja mumlet jeg… «gikk det ikke så bra da eller?» spurte han relativt retorisk.

Jeg kan ikke huske hva jeg svarte tilbake, men en følelse av skam tok tak i meg i det jeg sank ned i løpeskoene mine og reiste hjem til Skullerud.

I de få stunder undertegnende faktisk skammer seg kjenner han på en sterk dragning mot raske karbohydrater og palmeolje.

Det ble derfor fortært en pakke Mr. Lee nudler før jeg total kollapset i sengen og sovnet momentant.

Erindrer svakt å ha våknet klokken 16:30, men hvorfor stå opp?

Så kjære deltaker i BMW Oslo Maraton. Ikke bruk ikke tid på skam og nudler (med mindre du tenker på tv-serien kombinert med favorittretten din).

Hvis uhellet skulle være ute den 16.september har jeg følgende tips til deg:

  1. Ikke bruk mer tid enn nødvending på å analysere hva som gikk galt. Selv om det er lurt å se på hvilke forhold som var årsaken til at du ikke kom deg helt til mål, bør du ikke bli overanalytisk. Ta lærdom av erfaringen og se fremover.
  2. Restituer. Bruk tiden etter løpet til å restituere godt. Ikke spist nudler, men få i deg noe mat som er rett balansert og som raskere kan gi kroppen din overskuddet tilbake.
  3. Skriv det ut. Mange har behov for å bearbeide det de har opplevd i forbindelse med løp. For tro det eller ei så er det gjerne en del følelser i sving enten det går bra eller dårlig. Da kan det være godt å skrive det ut slik at det er lettere å bli ferdig med det å gå videre. Del det på Facebook eller hold det for deg selv.
  4. Fokuser på noe nytt. Kom deg raskt opp på hesten igjen. Har du et annet løp fremover i tid er dette noe du kan flytte fokuset ditt mot. Det gir deg også motivasjon og lyst til å gjenoppta dine gode treningsrutiner.
  5. Gjør noe hyggelig med noen du er glad i. Er du deppa over resultatet kan det hjelpe å flytte fokus over på noe positivt. Ta med deg kjæresten eller en god venn ut på en aktivitet som får deg til å tenke på noe annet. Kanskje en tur med menneskets beste venn kan klarne tankene? Livet er ikke bare løping (faktisk!), men mye annet morsomt også.
  6. Vær stolt av deg selv! Ja for pokker. Du meldte deg på et løp og stilte til start. Du forsøkte og bare det er en liten seier i seg selv! Neste gang klarer du det.
  7. Ikke bry deg med den ekstreme bedreviteren. Det er kanskje noe som mener hva du burde ha gjort og ikke? Kanskje synes enkelte du var pysete som brøt? Det skal du ikke bry deg om. De er ikke deg, og kan faktisk aldri forstå helt hvilke faktorer og prosesser som gjorde at du valgte å stå av.
  8. Alle bryter. De fleste løpere må en eller flere ganger bryte løp i løpet av karrieren. Det er helt normalt og gjør deg bare til en mer erfaren løper.
  9. En klok avgjørelse. Det kan være klokt å bryte. Har du en betennelse i låret, så ja da skal du faktisk ikke løpe videre. Det er bare noen få mennesker som gjør dette, og de er som oftest fra Bergen og heter Øyunn…
  10. Revansj! Det kommer flere muligheter til å delta i samme løp. Bestemt deg for å revansjere nederlaget ditt.

Masse lykke til med de aller siste forberedelsene til BMW Oslo Maraton, som gjør at DU selvsagt unngår DNF 16. september.

Hilsen BMW Oslo Maraton ambassadør Magnus Bø Thorud

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere