Thea Bækkevold

Jeg er ambassadør for BMW Oslo maraton fordi: Jeg brenner for å få dele løpegleden med andre. Vise at man kan om man bare vil. Jeg synes dessuten Oslo maraton er Norges fineste arrangement og er meget stolt over å få fronte dette løpet. Stemningen er fantastisk. Jeg og min mann reiser alltid ned til Oslo fredag ettermiddag, koser oss inne på Expo for å være lengst mulig i Oslo Maraton-boblen. Enten  bidrar jeg som frivillig, står på stand eller henger rundt og nyter «runners community».

Jeg liker å løpe fordi: Jeg elsker frihetsfølelsen og mestringen det gir meg. Før hatet jeg å løpe! Jeg husker så godt de første månedene da jeg trente meg opp til en 5 km. Da syntes jeg alle som løp mer enn 5km var klin hakke tullete…Hahaha! Elsker at jeg nå kan knytte på meg skoene og bare løpe mil etter mil om jeg vil.

Mine tips til andre som skal løpe BMW Oslo Maraton er: Kos deg med treningen frem mot løpet. Jeg følger selv et program rettet mot halvmaraton utarbeidet av Runner’s World. På dager der jeg egentlig ikke orker, tenker jeg det blir verdt det på løpsdagen (men trenger jeg en ekstra fridag, så tar jeg det altså.) Livet med mann og fire barn krever av og til endringer i planene og familien kommer først:) Dagene før løpet roer jeg ned på treningen for å skape ekstra overskudd. Da finner jeg ut hvilke sko jeg vil bruke, og jeg tar alltid noen jeg har løpt en del med før. Kvelden før løpet legger jeg frem alt jeg skal ha med inn til start. Jeg setter på startnummeret og har alt klart. Sjokolade, nøtter og drikker ligger i deltakerposen til etter løpet, og jeg prøver å få meg en god natts søvn dagen før maratonet.

Løpsdagen er premien for treningen. Nervene er som oftest i helspenn. Spiser velkjent frokost. Prøver ikke ut nye mat og drikkevarer rett før løpet.  Møter opp i god tid, kjenner virkelig på stemningen, nervøsiteten slipper som oftest tak det siste minuttet før start. Når den velkjente sangen ruller over høyttaleranlegget kommer gåsehuden og jeg vil bare løpe. Plutselig er det 3-2-1-PANG! I starten prøver jeg å holde igjen litt. Ikke å løpe fortere en estimert kilometertid, få kontroll på pulsen og finne rytmen og SMILE, som tidligere nevnt DETTE er PREMINEN for all trening. Setter ned farten i oppoverbakkene, her gjelder det å ikke stivne, i nedoverbakkene er det fokus på hofte frem god rytme, nyt! Så er det å jobbe på i jevn fart til Carl Johan, setter opp farten her om jeg kan, nyter alle tilskuere jobber på til jeg kommer til den BLÅ matten og mål, her er det bare å gi ALT! Vips så er det over og man får den fine medaljen rundt halsen. AH, det er herlig  Lykke til alle som skal løpe, dette blir en folkefest.

Mine favorittløpesko er:  Når det gjelder gateløp som Oslo Maraton, er det Mizuno Wave Shadow 2 som er favoritten min. Jeg føler de har akkurat nok demping til at føttene mine kan nyte asfalten i flere timer samtidig som jeg beholder god kontakt med asfalten og dermed får en herlig løpeopplevelse. Skoene gjør sitt, så får jeg selv stå for treningen som skal til.

Det beste jeg vet etter en løpetur er: Poste på Instagram (neida, joda) Følelsen etterpå er, for å være litt seriøs, den beste. Jeg elsker den følelsen og jeg har aldri angret på en løpetur!

Dette tenker jeg på når jeg løper: Ofte tenker jeg på hvor takknemlig jeg er som kan løpe. Hvor fint det er ute (uansett årstid) Frem med hofta, lette og ledige steg. 1-2-3-4 (takten til 180 BPM) Livet. Har løst mange verdensproblemer på løpetur.  Under intervalltrening tenker jeg: Lett, lett, lett, lett og JOBBE PÅ!

 

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere