Blog
  • Hjem
31
08
2017

Spiser du bedre, trener du bedre

Bilder og tekst er hentet fra MENY.no

Å trene riktig og regelmessig er godt for både kropp og sjel. Mange glemmer dessverre at maten er vel så viktig for at økten skal få størst effekt. Du kan tenke på det som at mat er drivstoffet for kroppen – den fungerer ikke uten. Her er MENYs beste tips for hvordan å spise før og etter trening.

Uten mat og drikke, duger helten ikke

Det er viktig å spise nok mat før en treningsøkt. Nok og riktig mat. Du fyller vel ikke en dieselbil med bensin? Sånn er det for kroppen vår også. Hvis du for eksempel skal løpe maraton kan det være lurt å spise mat med mye karbohydrater slik som pasta, ris, korn og brødmat. Dette fyller nemlig glykogenlagrene dine og sørger for at kroppen er full av energi. Ellers er fisk og kylling med masse grønnsaker en sikker vinner. Husk også å spise nok mat, slik at du ikke går ”tom for bensin” før treningen er ferdig.

Det er anbefalt å spise hovedmåltidet 2-3 timer før treningen!

Hva med å prøve en av disse deilige (og sunne) oppskriftene før trening?

Bildet er hentet fra MENY.no

Det er også viktig å få i seg nok vann både før, under og etter treningen. Vi taper mye væske når vi svetter, og hvis vi ikke fyller på blir kroppen slapp og man presterer dårligere. Vann er absolutt det beste, men litt saft eller en sportsdrikk kan anbefales når treningen varer over en time, som for eksempel i et maraton.

Og du? Spis en banan rett etter trening, og deretter et større måltid i timene etterpå.

Oppskriftene under passer perfekt til etter trening:

Bildet er hentet fra MENY.no

Husk å se på riktig mat og drikke som noe helhetlig, og ikke bare de dagene du trener eller skal løpe maraton. En dårlig middag i dag kan påvirke treningsøkten din i morgen.

God trening!

Hilsen MENY

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere