Blog
  • Hjem
04
12
2019

Slik blir du en vinterløper

Vår ambassadør Abelone Lyng elsker å løpe på vinteren, og kommer med gode tips til deg som er nybegynner, eller ønsker å opprettholde utendørsløpingen vinteren gjennom.

Tre tips man bør tenke på når man løper ute på vinteren:

1.Sørg for å se og bli sett! Refleksvest og hodelykt er viktig tilbehør når man løper ute på den mørke tiden av året. I hvert fall om du løper på morgenen eller på ettermiddagen og kvelden. Det å være synlig når du løper i trafikkerte områder er viktig for å unngå uheldige møter med biler, sykler eller andre rullende kjøretøy. En god hodelykt er også kjekt å ha selv om du bare planlegger å løpe en tur i lysløypa eller i parken. Det kan være mørke partier på turen,  og da føles det trygt og godt å ha med seg en hodelykt. 

2. Get a grip!

Å ha sko som gir godt feste på is og snø er alfa omega om du vil løpe trygt i Vinter-Norge. Har du godt feste, slipper du å bekymre deg for ulykker som kan oppstå. Det å kunne føle seg trygg på at du har et godt feste minsker også sannsynligheten for at du pådrar deg skader grunnet endret løpemønster gjennom vinteren. Hvis du hele tiden er redd for å falle, vil du heller ikke kunne løpe avslappet og naturlig og det er stor sjanse for at du spenner kroppen unødvendig mye.

3.Pass på luftveier og lunger!

Så lenge man ikke har astma eller andre sykdommer i luftveier og lunger, er ikke utetrening på vinterstid noe problem. Folk går jo på ski selv om det er mange blå, så hvorfor skal du ikke kunne løpe deg en tur selv om det er -15 ute? Likevel er det noen ting det er lurt å tenke på for å unngå ubehag fra luftveier og lunger når du trener ute på vinteren. Kroppen trenger lengre tid på å varme opp på vinteren. Start økta rolig og vent med å gire opp til du kjenner at kroppen er klar. Er du en av dem som følger med på pulsen vil du sannsynligvis legge merke til at du får høyere puls når du løper i kulda, og dette skyldes at kroppen bruker mer energi på å varme opp lufta og på å holde kroppstemperaturen oppe. Derfor kan det også føles litt ekstra tungt i starten av en løpetur på vinteren, for kroppen må bruke så mye ekstra energi på å få gang varmeapparatet. Derfor starter jeg alltid løpeturene mine med en buff som trekkes opp over munn og nese for å gjøre det lettere for kroppen å vende seg til den kalde lufta. Etter hvert som kroppen blir varm,  drar jeg buffen ned, da er det lettere for kroppen å håndtere den kalde lufta og det føles godt å kunne puste fritt igjen.

Ps. På de aller kaldeste dagene kan det være nødvendig med ansiktsmaske som gjør at du ikke utsetter lungene for kuldeskader, men jeg har løpt et ekstremløp nord i Sverige midt på vinteren hvor temperaturen var nede i -38 kuldegrader en av dagene, og selv da hadde jeg sjeldent behov for å bruke masken. Men folk er forskjellige, og om du har problemer med luftveiene eller synes det er ubehagelig å trekke kald luft ned i lungene kan du forsøke med en slik maske.

Største «feilen» folk gjør? 

– De kler på seg for mye! Jeg vet det kan være vanskelig å komme seg ut på tur når det er surt og kaldt ute og det er ikke noe hyggelig å fryse seg igjennom en 60 minutters løpetur heller. Likevel er det å kle på seg for mye lite klokt. Det tar nemlig ikke mange minuttene med løping før kroppstemperaturen øker og om du da har på deg for mye klær vil du begynne å svette. Blir du svett blir du kald. Derfor er det bedre om det kjennes litt kaldt ut de første 10-15 minuttene og så blir det akkurat passe når du er ferdig oppvarmet.

Så hvordan skal man kle seg? 

Lag på lag og ull!  Jeg bruker alltid merinoull innerst på kroppen når det er kaldt ute. Ull har en unik evne til å regulere temperaturen, transporterer fuktighet og holder på varmen selv om du blir våt. Lag på lag prinsippet er bedre enn å kle seg med et par tykke plagg. Lag på lag gjør det lettere å regulere temperaturen for da trenger du bare å ta av eller et lag med klær hvis du blir for varm eller for kald. En annen ting som er bra med lag på lag prinsippet, er at du får isolerende lag med luft mellom lagene om gjør at du holder bedre på varmen. Ytterst bør du ha et lag som beskytter mot vær og vind. En god vann- og vindtett løpejakke er like nyttig på vinteren som resten av året. Jakka bør være lett, ha gode pusteegenskaper og må ha plass til noen lag under. På beina anbefaler jeg en løpebukse fremfor tights på vinteren. Løpebuksene har bedre plass til et ekstra lag under. Hvis det er mye vind er det godt å ha løpebukser med vindstopper foran på lårene. Jeg har lett for å bli kald på hendene og derfor foretrekker jeg votter fremfor vanter på vinteren. De vindtette thermovottene mine er som regel nok i seg selv, men på de skikkelige kalde dagene bruker jeg tynne ull-liners inni. På lange og rolige turer i kulda hender det at jeg har et varmeelement oppi den ene votten også flytter jeg den fra vott til vott ettersom jeg har behov for. På hodet bruker jeg vanligvis pannebånd i kombinasjon med buff og hette. Jeg regulerer temperaturen i stor grad ved å ta av og på meg hetta.  (Ps. Jeg har mye hår på hodet, jeg anbefaler ikke menn med litt mindre fyldig hårmanke å løpe med pannebånd i -15 kuldegrader…)

Må man ha sko med pigger? 

Jeg løper nesten alltid med pigg på vinteren, men jeg beveger meg også mest i terreng hvor det er lite sannsynlig at noen har vært ute og saltet eller strødd. Men selv om du løper på veier hvor strøbilen sprer flittig om seg så lønner det seg å ha pigger så lenge du løper på is. I snø kan man ofte klare seg med vanlige løpesko, eller i hvert fall et par terrengsko som har litt grov såle, men ofte kan det være is under snøen eller isete partier på deler av strekningen. Så hvorfor ikke bare skaffe seg et par gode piggsko som du kan bruke gjennom hele vinteren? Man kan pigge sine gamle asfaltsko og ja, man kan bruke brodder, men nei, det er ikke det samme som å løpe med gode piggsko som er designet for nettopp løping ute på is, i snø og i kulde. Derfor er det verdt å investere i et par piggsko hvis du har lyst til å løpe ute på snø og is igjennom vinteren.

Hvordan starter man om man ikke har løpt ute før? 

Få med deg en venn! Det er ofte lettere å starte med noe nytt hvis man er flere. Det å ha noen å løpe sammen med kan gjøre det lettere å komme seg over den beryktede dørstokkmila ute i kulda. Hvis du kjenner noen som allerede løper ute på vinteren kan du spørre om å få være med på tur en gang. Så får du både godt selskap og kanskje noen gode tips med på kjøpet?  Og start i det små. Ikke start med en 20km langtur ute i kulda hvis du aldri har løpt ute på vinteren før. Start med kortere turer, la kroppen venne seg til å løpe med pigger kjenn på hvordan kulda påvirker kroppen. Deretter kan du øke distansen gradvis. Å flytte fokuset fra fart til treningsglede er også et tips jeg vil komme med. For det er ikke like lett å holde tempoet hvis du løper med snø opp til knærne, men treningseffekten av en slik tur er ikke noe dårligere av den grunn. Tenk på vinterløping som en måte å forberede kroppen på å være i stand til å tåle raske økter når bakken blir bar igjen.

Tre vinterløpeøkter du vil dele med folk

Transportløping til og fra jobb. Du sparer miljøet, du får frisk luft og du slipper å bli fanget i trafikkaos hver gang det har kommet litt mer snø enn forventet.

Rolige langturer ute i skog og mark. Ta med ekstra klær, drikke, sjokolade og en god matpakke og dra på tur i Vinter-Eventyrland. Hvis du bor i områder hvor det finnes markahytter som har servering kan man legge turen innom et slikt sted for å ta en kopp varm kakao og en kanelsnurr. 

Ta deg en løpetur med truger. Det finnes truger som er spesiallaget for løping og i andre deler av verden er trugeløping en konkurransegren. Å løpe med truger er tungt og du får en skikkelig god økt selv om du ikke løper langt. Kombinerer du trugene med staver får du trent overkroppen  samme slengen. 

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere