Blog
  • Hjem
03
08
2018

Slik ble han Europas raskeste maratonløper

Intervju med Sondre Nordstad Moen, av: Stina Gregersen Karlsen 

SK Vidar-løper Sondre Norstad Moen har aldri følt han har ofret noe – han har tvert imot dyrket sine interesser. Nå vil han satse videre mot verdenstoppen.

2 timer. 5 minutter. 48 sekunder. Det var tiden som skulle sette Sondre Nordstad Moen på det internasjonale stjernekartet – en ny norsk friidrettsstjerne var født. Det var i desember i fjor at SK Vidar-løperen fra Trondheim løp inn til 2.05.48 på maratondistansen i Fukuoka Maraton, med en gjennomsnittsfart på 20,2 kilometer i timen. Aldri før hadde en ikke-afrikansk løper løpt et raskere maraton – en ny europeisk rekord var et faktum.

Fra begynnelsen. Som ung var det langrenn som opptok Sondres hverdag, og løping ble brukt mest som trening for skisesongen. Han deltok likevel på både bane- og gateløp fra han var 11 år gammel. Det var først da han ble 17 år at han la skiene på hylla og satset for fullt på løpingen. Sondre merket tidlig at han var mer utholdende enn de andre barna på barneskolen. Da de løp om kapp i mer enn ett minutt, kunne han fortsette mens de andre falt fra. Dette ga han selvtillit til å satse på utholdenhetsidrett. Da han som 16-åring løp inn til en 6.plass i Junior-EM i terrengløp, bare syv sekunder fra bronsen, og i konkurranse mot tre år eldre konkurrenter, så skjønte han for alvor at han hadde stort potensiale som løper.

Aldri angret. Det sies ofte at man må ofre mye for å nå til topps som idrettsutøver. Sondre ser det ikke helt slik

– Jeg har aldri følt jeg har ofret noe. Jeg har hele tiden dyrket mine interesser, uavhengig av hva andre tror og mener, sier han.

I ungdomsårene ble han mer og mer overbevist om at det var toppidrett han ville drive med, og alt det andre var det lett å sette på vent

– Jeg har for eksempel aldri hatt noe interesse av å feste å ha det gøy med alkohol, så det å legge bort russetiden var enkelt. Jeg har aldri angret på valgene jeg har gjort, sier han.

Det var lidenskapen for løping og det å presse kroppen til å løpe stadig fortere, fortrinnsvis på 5000m og lenger, som drev Sondre fremover.

SK Vidar. I 2009 kom Sondre inn i Sportsklubben Vidar. Det mener han har hatt mye å si for hans karriere.

– Jeg fikk bedre betingelser rent sportslig for å satse og for å starte å trene i høyden i Kenya, og ble hjulpet på god vei dit jeg er i dag av min tidligere trener. I klubben fikk jeg også bedre matching på trening, blant annet gjennom Sindre Buraas, sier han.

Kenya. Det var i januar 2009 at Sondre ble tatt med av sin daværende trener til Kenya, fordi han mente løpskulturen og de klimatiske forholdene der var unike. Siden den gang har Sondre tilbragt mer enn 600 døgn i Kenya. Han mener den største forskjellen ved å trene i Kenya er treningsviljen og disiplinen blant utøverne. Det er alltid treningen som står i fokus, og dagene blir lagt opp deretter. I tillegg er klimaet og høyden (2000-2400moh) svært gunstig.

– Det er milevis med grusveier, alltid noen å matche seg med på trening, billig å bo og en enorm interesse for løping blant lokalbefolkningen. Det gir en unik motivasjon, sier han.

De siste årene har Sondre brukt vinterhalvåret i Kenya og sommermånedene i Norge eller på høydetrening i Alpene. Totalt sett bruker han rundt 300 dager på reise i året

– Det er klart jeg savner familie og venner, men jeg har reist mye og vært borte de siste 10 årene, så vi er alle vant til det. De har heldigvis full forståelse for mine prioriteringer, og vi kommuniserer lett via skype og telefon, sier han.

Etter oppturen i desember 2017 fikk Sondre raskt noen tilbakeslag. Starten av året var preget av sykdom – først en virusinfeksjon, og deretter en kraftig matforgiftning, som har satt han tilbake og bydd på utfordringer i årets sesong. Han ser likevel fremover mot nye skyhøye mål.

– Motivasjonen min i dag er å nærme meg verdenstoppen på maraton. De største målene mine er å løpe under 59 minutter på halvmaraton, under 2:04 på maraton og ta en medalje i OL og VM, sier han.

Hvordan ser en treningsuke ut for Sondre Norstad Moen?

En treningsuke varierer veldig ut i fra hvilken distanse han trener mot og hvor lenge det er til konkurransen(e).

Dette er et eksempel på Sondres ukeprogram ti uker før maraton:

 

Mandag)

Økt 1: 1t 07’ lett (18km)

Økt 2: 1t 04’ lett (17km)

Tirsdag)

Økt 1: 1t 19’ moderat (22km)

Økt 2: 56’  lett (15km) + 10x80m bakkesprint

Onsdag)

Økt 1: 1t 25’  moderat (24km)

Økt 2: 47’  lett (12km) + 10x100m stigningsløp

Torsdag:

Økt 1: 59’ lett (16km)

Økt 2: 57’ lett (15km)

Fredag:

Økt 1: 27’ oppvarming (7km)+ baneintervaller: 2x3000m på 9’00’’ (pause 3’)+3x2000m på 6’00’’ (pause 3’)+5x1000m på 2’55’’ (pause 2’)+6x500m på 1’22’’ (pause 1’30’’)

2km nedjogg

Økt 2: 47′ lett (12km) + styrketrening

Lørdag

Økt 1: 1t 09’ lett (18km)

Økt 2: 47’ lett (12km)

Søndag

Økt 1: 1t 15’ lett (20km)

Økt 2: 38’ lett (10km) + 6 stigningsløp

Totalt 242km

 

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere