Runners fuel

Om du ikke allerede har testet ut hva slags næring som fungerer best for deg under lange løp så bør du begynne å teste ut det nå. Uansett hva slags distanse man skal løpe så er det viktig å ha fylt opp med sunn og næringsrik mat i forkant, men ikke noe alt for tungt og heller ikke alt for tett opp mot selve løpet. Det varierer veldig hvor tett opp til et løp det er greit å spise et hovedmåltid, så her bør du prøve deg litt frem. For meg ligger det optimale på mellom 2-3 timer før et løp, litt avhengig av hva jeg har spist. Og jeg spiser aldri et veldig tungt måltid før et løp. For meg er det beste jeg kan spise 2-3 timer før et løp en porsjon havregrøt eller 4 knekkebrød med makrell i tomat og en frukt. Da vet jeg at jeg får i meg den næringen jeg trenger og at det er mat som kroppen min er godt vant til. For er det noe jeg ikke har lyst på så er det plutselige mageproblemer under et løp.

Mellom 20 og 30 minutter før et løp, uansett distanse, fyller jeg på med litt karbohydrater i form av en banan eller to, en energi bar eller litt jogurt med müsli. Dette er et lite måltid som skal sørge for at jeg har energinivået på topp når jeg står på startstreken.

Du trenger ikke energi påfyll under selve løpet hvis du skal løpe 10 kilometer, men løper du halvmaraton vil du ha god nytte av å fylle på med karbohydrater underveis i løpet. Og løper du maraton eller lengre så er det helt essensielt å få i seg nok karbohydrater både før, under og etter. Det finnes mange alternativer og jeg har bare testet ut noen få. Og saken er at det som fungerer for meg kanskje ikke fungerer for deg så her må man prøve seg litt frem. Jeg kan i hvert fall si at det å tygge på barer underveis i et langt løp kan være utrolig slitsomt, da er det gjerne lettere å presse i seg gels. Bare husk på at man bør drikke litt vann rett etter at man har tatt en gel, så om du ikke løper med drikkebelte bør du time inntaket av gels til rett før du kommer til en vannstasjon.

Etter løpet er det lurt å ha bananer, nøtter, noen skiver grovbrød med næringsrikt pålegg eller en proteinbar tilgjengelig. Riktig påfyll etter løp gjør at kroppen restitueres fortere.

Hilsen BMW Oslo Maraton Ambassadør, Abelone Lyng

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere