Blog
  • Hjem
13
02
2016

Noen råd på veien

Teksten er hentet fra boken «Maraton» skrevet av Marit Karlsen og Jack Waitz.

 For å komme i bedre form, må du altså først bestemme deg for at dette er noe du virkelig vil. Skippertak gir liten effekt, annet enn at det selvsagt vil gi deg en god følelse der og da, men det er jo bedre å ha den gode følelsen regelmessig enn en sjelden gang innimellom.

 Du får gjort mye på 30 – 40 minutter. Hvis du synes det blir kjedelig med samme aktivitet hver gang, kan du variere jogging og rask gange med andre aktiviteter som sykling, svømming m.m. Prøv å få inn litt fysisk aktivitet i dagliglivet.

 Gjør treningen sosial; hyggelig selskap på turen kan være inspirerende og motiverende. Det er vanskeligere å hoppe over treningen når du vet det er noen som venter på deg.

 Tenk deg at du skal «skynde deg langsomt». Intensiteten må ikke være høy – det er viktigere at du trives med det du gjør og holder motivasjonen oppe.

 Sett et mål som motiverer deg. Oslo Maraton har både kortere og lengre distanser. Å fullføre et løp sammen med tusenvis av andre er en flott opplevelse som kan gi deg et aldri så lite kick til å fortsette med løping. Den opplevelsen er nettopp årsaken til at mange viderekomne gikk fra å være nybegynner til å fortsette med løping.

 Selv om du har de beste intensjoner og har satt av tid til trening, vil det til tider helt sikkert dukke opp ting som gjør det vanskelig å følge programmet. La ikke korte avbrudd ødelegge det du har startet. Ikke la det skli ut ved å gå tilbake til et inaktivt liv.

 Enten du velger halvmaraton eller 3 km, skal ikke en uke eller to med lite trening forhindre deg i å stå på startstreken.

Ønsker du flere tips og råd fra denne boken? Send mail til [email protected] og få boken for kun kr 250,-

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere