Monica Gutuen

Sjekk ut Monica sine treningstips og erfaringer:

Jeg er ambassadør for BMW Oslo Maraton fordi: dette er et inkluderende løp for alle. Enten du vil perse på tid, strekke deg litt lenger, kose deg med en folkefest av de sjeldne, nyte utsikten, eller ta en matbit på Karl Johan mens du heier frem de forbipasserende. Denne dagen myldrer det av liv i Oslo, og jeg er utrolig stolt over å kunne fronte dette arrangementet som jeg selv har blitt så glad i.

Jeg liker å løpe fordi: jeg er en lidenskapelig hinderløper. I miljøet går jeg under navnet Muddylicious eller Gjørmejåla. En av grunnene til at jeg elsker hinderløp er at det stadig er nye hinder der jeg får utfordret meg selv både mentalt og fysisk. Du vet aldri hva du møter i løypa, og det er mange kreative sjeler som finner på nye spennende ting. For å være en god hinderløper må man også være en god løper. Jeg løper jevnt og trutt, men jeg har aldri vært særlig rask. Jeg er av den seige typen! Når du løper hinder kan du ikke makse ut pulsen ved løp, for da orker du ikke hindrene. Det gjelder å finne balansen mellom god fart og oppspart styrke.

Mine tips til andre som skal løpe BMW Oslo Maraton er: Senk skuldrene! Stå opp i god tid på løpsdagen og spis en fornuftig middels stor frokost. Dette er ikke dagen å starte med noe nytt. Har du ikke prøvd tilskudd av energi gel, rødbet konsentrat eller lignende så ikke start denne dagen. Arrangøren er utrolig flink med vannstasjoner. Drikk vann, ta en bananbit.. Ikke overdriv innskuddet. (Her er det ett lite unntak for helmaraton utøvere som selvsagt må få i seg litt ekstra energi underveis i løpet). Kjenn din egen kropp. Du vet hva som fungerer best for deg. Test nye ting i forkant av løpet, men aldri på løpsdagen.  Enda viktigere er det at du har gode løpesko som er løpt inn på forhånd. Løplabbet tilbyr en løpetest som jeg kan anbefale. Ta den en gang, så vet du hva slags sko du skal se etter. Det kryr av varianter, og det er en vanskelig å finne de riktige om man ikke vet noe om eget løpesteg. Pass også på at skoene dine ikke er for gamle. Har du hatt de ett par sesonger er det på tide å kjøpe nye. Løpesko har en varighet på ca. ett år. Til sist.. bruk behagelige klær tilpasset været og bare kos deg. Ikke kle på deg for mye.. Du blir fort varm når starten går.

Mine favoritt løpesko er: litt forskjellig ut fra hva slags underlag jeg løper på. I ett rent asfaltløp som Oslo Maraton er det Adidas Adistar Boost med god demping som gjelder. Løper jeg i terreng (med hinder) er det storfavoritten VJ Irock som er overlegen med tanke på feste.

Det beste jeg vet etter en løpetur er: Mestringsfølelsen! «You’ll know at the finish line», er ett ordtak vi ofte bruker i hinderløp. Når mållinjen krysses så skjer det noe. Første gang, under 10 for Grete, var jeg helt på gråten fordi jeg hadde klart min første mil. Jeg var der alene og følte meg litt fjollete der jeg stod med tårer langs kinnet og tok en selfie. Jeg måtte jo fortelle noen at jeg hadde klart det! Året etter løp jeg min første halvmaraton, og siste året opplevde jeg en heiagjeng som ventet på meg med en stor plakat der det stod «Heia Monica». Den var bare til meg! Da rant tårene igjen. Support kan bety så mye.  Løpeturer er tøffe, de er utfordrende, men samtidig avslappende. Noen surfer på «runners high» og bare koser seg, mens andre løper med blodsmak i munnen.. Belønn deg selv. Ta ett øyeblikk og kjenn på hvordan du har det. Selv kan jeg kjenne hvordan blodet pumper rundt og kribler i kroppen. Jeg blir rett og slett glad etter en løpetur.

Dette tenker jeg på når jeg løper: Når startskuddet går er det mye som skjer.. Klokker startes, musikk spilles, noen spurter ut, andre rusler i rolig tempo. I løpet av få hundre meter har man funnet sin plass i feltet og løpet er i gang. Selv løper jeg med musikk. Ikke så høyt, for jeg må få med meg alt som skjer. Jeg vil høre hvert eneste heiarop, lytte til musikken som spilles langs løypa, heie litt på de jeg ser som sliter, kanskje løpe sammen med de noen hundre meter for å vise support. Jeg vil se og nyte, lukte.. Ta inn Oslo.  Vinke takknemlig til musikanter og andre som er tilstede, de som gjør dagen så bra. Kjenne vennlige klapp på skulderen og la tankene vandre. Du rekker å tenke en hel del på en sånn tur.. Ofte ser jeg meg ut noen personer og spør meg selv hvorfor de er der.. Alle har en historie. Tilbake fra sykdom, mestringsfølelse, veddemål, ny pers, rehabilitering, løpeglede, vennskap.. Hva er deres? Hvorfor er de her? Gjør ditt løp til ditt eget. Finn det som driver deg og som får deg til å smile..

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere