Blog
  • Hjem
08
05
2016

«Mitt Maraton» fra fem minutter til Oslotrippelen

Tidligere var Magnus en lidenskapelig Chelsea-supporter hvor øl og pubmat stod i sentrum. I 2010 orket 30 åringen fra Oslo kun å løpe fem minutter, 17. september er han påmeldt Oslotrippelen og har lagt flere ultraløp med gode prestasjoner bak seg.

I begynnelsen av 2010 spurte jeg min nåværende kone om hun syns jeg hadde lagt på meg. Hun kunne forsiktig bekrefte at bekymringene mine stemte. Min første løpetur var derfor et nærstående faktum, forteller Magnus.

Magnus sin første løpetur var i januar, og han eide hverken treningstøy eller løpesko. Han bega seg derfor ut på tur i støvletter, hettegenser og en diger joggebukse. Etter fem minutter ga han seg, og innså at han var i ubeskrivelig dårlig form. Den måneden ble det tre slike turer på 5 minutter, før han ga seg en stund med løpingen.

Til bursdagen i mars fikk Magnus sitt første par med løpesko. Dette ga han motivasjon til å begynne å trene. Målet var først og fremst og komme i bedre form og gå ned i vekt.

Løpeturene var lettere i joggesko (naturlig nok!) og badebukse! Jeg kunne bevege meg lettere og orket mer! Dette var morsomt og ga meg vilje til å fortsette, forteller Magnus.

12670688_254159098256940_7445849829967347642_n (1)

I 2011 deltok Magnus på Sørkedalsløpet, et 11 km langt terrengløp. Den dagen var den mest nedbørsrike på flere år og Magnus stilte i bomullsjoggebukse, Chelseadrakt og en alt for stor windbreaker. Utstyret sugde til seg nok vann slik at han ble 5 kg tyngre.

Bomullsjoggebuksen hadde jeg brettet opp og dette samlet til seg vann slik at det så ut som to store kuler med vann som dinglet rundt leggene mine. Du kan si at jeg virkelig fikk en a-ha opplevelse denne dagen og at bena igjen var godt plantet i asfalten eller gjørmen i Sørkedalen. Etter å ha gjennomført alene på 1t og 7min og være klissvåt satt jeg igjen med en bra opplevelse, forteller Magnus.

I 2014 deltok Magnus på sitt første maraton i Oslo, og kom inn på tiden 04.06.50. Han meldte seg deretter på Jessheim halvmaraton hvor han fullførte på tiden 01.40. Selvtilliten vokste og treningsmengden økte deretter.

Jeg kjente på en fantastisk glede å ha løping i livet mitt. Dette var rett og slett en berikelse på alle mulige måter. Løpingen hjalp meg med å sortere tanker og løse vanskelige problemer. Jeg fikk bedre selvtillit, ble roligere og presterte godt på andre fronter i livet, forteller Magnus.

I 2015 var Oslo Maraton igjen det store mål og Magnus drømte om å komme under 3.30. Magnus fullførte på 3.29.00, en ubeskrivelig følelse fylte han og han hadde lyst til å gråte og le samtidig.

Jeg tror jeg kun har opplevd lignende følelse da barna mine ble født og jeg traff kona. Og det sier jo litt! For første gang så jeg på meg selv som en ordentlig løper, forteller Magnus.

 

941033_10153597071958241_3324564175811281867_n

I 2015 fullførte Magnus også 12 timers løpet på Bislett Stadion hvor han endte på 4. plass i herreklassen og vant sin aldersklasse med 106,5 km bak seg!!

Sesongen 2015 ble avsluttet med en 50 km terrengultra på Sessvollmoen hvor han kom på 6 plass totalt.

2016 sesongen

  • Bislett 50 KM: fullført på tiden 3.59.10 og en 33 plass sammenlagt.
  • Sentrumsløpet: fullførte 10 km på tiden 38.56
  • Maraton i Drammen: personlig rekord med tiden 3.13.37. Nummer fem totalt og nummer tre i aldersklassen.
  • NM i Ultra: 100 km i Bergen 7.mai, hovedmålet er å gjennomføre på under 9 timer.
  • Oslotrippelen under Oslo Maraton: Hovedmålet er å løpe maratondelen på sub 3 og komme inn på 6 timer totalt. Er også fornøyd hvis jeg perser på maratonbiten. Sub 3 er tøffe saker!
  • 12-times løpet Bislett: Hovedmålet er å få en topp tre plassering og løpe minst 120 km totalt. Klarer jeg det blir det 24 timers-løp i 2017.

Trening:

Trener mellom 12-16 timer i uken i snitt, fordelt på 2-3 økter om dagen.

Eksempel på en typisk treningsuke (dette varierer):

  • Mandag: 1. økt: starter ofte uken rolig med 10 km, 2. økt: 6-15 km i rolig tempo, gjerne med motbakke
  • Tirsdag: 1. økt: progressiv økt på mellom 10 og 15 km, 2.økt: rolig 6-10 km
  • Onsdag: 1.økt: rolig økt 10 km, 2. økt: 6-10 km rolig 3.økt: intervaller 4 x 8 min terskel + oppvarming/nedjogg (blir gjerne en 10-11 km totalt på disse) Kan også kjøre intervall om morgenen istedenfor kvelden.
  • Torsdag: 1. økt: rolig 6-10 km, 2.økt:. rolig 6-10 km.
  • Fredag: 1. økt: fartsøkt 8-10 km, 2. økt: rolig 6-10 km
  • Lørdag. langtur, alt fra 2 til 6 timer mellom 20-60 km
  • Søndag: restitusjon. Sykler, går tur eller går på ski.

Legger også inn noen styrkeøkter i løpet av uken, men dette må jeg bli enda bedre på. Får i snitt kjørt 1-2 økter hvor jeg trener kjernemuskulatur.

Sjekk ut Team Stalsberg som løper for Stine Sofies stiftelse på Facebook her.

12278823_10156282647955444_7876806701899617182_n (1)

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere