HVORDAN REGISTRERE DITT VIRTUELLE LØP?

Det er 5 alternativer du kan bruke for å registrere løpet ditt når du deltar på en av våre virtuelle løp. Her forklarer vi hvordan de ulike alternativene fungerer.

Lurer du på noe? Kontakt oss på info@oslomaraton.no eller send oss en melding på Facebook.

Klikk på det alternativet du ønsker mer informasjon om

TILKOBLING TIL KLOKKE ELLER TRENINGS-APP
Før du starter løpet

Du kan koble deg direkte til følgende apper/plattformer: Strava, Polar *, Garmin * og Suunto.

*VIKTIG: Skal du benytte Garmin eller Polar?  Da må du opprette forbindelse på «Min Side» før du starter ditt virtuelle løp, da bare fremtidige økter etter din første pålogging og appgodkjenning vil være tilgjengelig for opplasting til «min tid». Når det er gjort kan du følge instruksjonene under her. Fikk du ikke gjort dette før du fullførte løpet kan du benytte Alternativ 3 – laste opp aktivitetsfil. Se forklaring lenger nede.

Du logger økten på vanlig måte, start når du er klar til å starte, og stopp når du har fullført riktig antall kilomter og meter for din distanse. OBS – les viktig info nederst vedrørende pauser og stopp. 

Når du har fullført løpet

Etter at du har fullført det virtuelle løpet logger du på «Min side» og går til «min tid». Velg alternativ 1, og koble opp til din app/plattform. Et påloggingsvindu for appen/plattformen din vises. Logg på og godkjenn tilgang for UltimateVIRTUAL-appen til kontoen din, deretter vil en liste over øktene dine vises. Velg økten for ditt løp og registrer resultatet ditt.

Hvis du bruker en plattform som ikke er oppført anbefaler vi at du benytter Alternativ 3 – Last opp aktivitetsfil.

VIKTIG INFORMASJON

Alle øktene som registreres blir behandlet likt og analysert på rettferdig grunnlag. Alle resultatberegninger er basert på den målte tiden og målte avstanden gitt av enheten/appen/plattformen du har benyttet. Hvis du har løpt lenger enn distansen din, vil vi beregne bakover til din akkumulerte tid på det tidspunktet du fullførte distansen din. Hvis du har løpt kortere enn distansen din, vil vi beregne fremover på en rettferdig basis basert på ditt siste tempo, innenfor et visst toleranseområde. Derfor er det viktig å merke seg at vi kan behandle og evaluere resultatet ditt annerledes enn din enhets-/plattformleverandør; både i tid og i avstand fullført.

Tidene måles fra start til slutt. Eventuelle pauser/stopp blir ikke trukket fra tiden din.

Merk: Alle resultater basert på GPS-aktivitet/treningsenheter er utsatt for menneskelige feil og tekniske unøyaktige målinger på grunn av begrensningene på satellitt- / GPS-sporingsteknologi eller omgivelser i løpet.


RACECONNET

RaceConnect er en app utviklet av vår system leverandør, Ultimate Sports Services. Det er en LIVE «tracking app» som er direkte koblet til våre virtuelle løp.

Hvordan fungerer RaceConnect?

RaceConnect gjør registrering av tid enda enklere og ikke minst; den sender resultatet ditt live etterhvert som du løper. For hver femte kilometer sender den automatisk mellomtider til resultatlista!

Det betyr at andre kan følge fremgangen din i løpet, eller du kan følge venner, familie eller kollegene dine og sjekke om du ligger godt an til å slå tidene deres! (Posisjonen din vises ikke, kun tid og distanse).

Men husk – som så mange andre gps-trackere fungerer den ikke så godt uten god dekning, så pass på at det er god dekning der du løper, og har du klokke kan det være lurt å logge økten med den også, for sikkerhets skyld.

Når du har fullført løpet ditt i appen ser du tiden din i resultatlisten – du trenger ikke logge på «Min Side» og koble til under «min tid».

Hvordan bruker du RaceConnect?

For å laste ned RaceConnect må du ha en iPhone eller Android telefon med siste versjon av iOS/Android. RaceConnect appen laster du ned i AppStore eller Google Play.

For å logge inn i appen trenger du en 7-sifret trackerID, den får du i mailen med VIKTIG INFO som du mottar fra Oslo Maraton noen dager før arrangementet.

I appen ser du hvor langt du har løpt, hvor lang tid du har brukt og tempoet ditt/gjennomsnittstid per kilometer. Pass på at du har signal/dekning der du løper. Det tryggeste er å løpe med telefonen festet på overarmen for å sikre best signal. Vi anbefaler ikke  at du løper med den i løpebelte, jakke- eller bukselomme.

SÅNN GJØR DU DET:
  1. Last ned appen, og logg inn med din TracerID
  2. Sjekk GPS status (Symbolet midt på skjermen) – det må være dekning hele veien for at løpet skal bli tracket riktig. Trykk på «Start Tracker», og fullfør distansen din
  3. Trykk på «Stop Tracker» når du har fullført hele din distanse (Pass på at du har løpt riktig antall kilometer!)
  4. Trykk på «Finish» for å avslutte løpet, og tiden din vil automatisk lastes opp i resultatlisten!

 

LAST OPP AKTIVITETSFIL

Om du benytter en klokke- eller app plattform som ikke er tilgjengelig for direkte tilkobling, eller har andre problemer med å koble til din enhet anbefaler vi at du benytter alternativ 3 – laste opp aktivitetsfil. På «min tid» kan du laste opp aktivitetsfiler i følgende format; GPX, TCX og FIT. Disse filtypene kan bli ekportert fra de fleste enheter eller apper/plattformer. Klikk på knappen som gjelder din app/enhet/plattform for å lære hvordan du kan eksportere din aktivitetsfil.

Finner du ikke din app/klokke/platform her? Prøv et søk hos support for din leverandør og/eller google «*din enhet* + extract file».

 

VIKTIG INFORMASJON

Alle øktene som registreres blir behandlet likt og analysert på rettferdig grunnlag. Alle resultatberegninger er basert på den målte tiden og målte avstanden gitt av enheten/plattformen du har benyttet. Hvis du har løpt lenger enn distansen din, vil vi beregne bakover til din akkumulerte tid på det tidspunktet du fullførte distansen din. Hvis du har løpt kortere enn distansen din, vil vi beregne fremover på en rettferdig basis basert på ditt siste tempo, innenfor et visst toleranseområde. Derfor er det viktig å merke seg at vi kan behandle og evaluere resultatet ditt annerledes enn din enhets-/plattformleverandør; både i tid og i avstand fullført.

Tidene måles fra start til slutt. Pauser/stopp blir ikke trukket fra tiden din.

Merk: Alle resultater basert på GPS-aktivitet/treningsenheter er utsatt for menneskelige feil og tekniske unøyaktige målinger på grunn av begrensningene på satellitt- / GPS-sporingsteknologi eller omgivelser i løpet.

MANUELL REGISTRERING

Om du løper uten klokke/app, har problemer med tilkobling eller opplasting av aktivitetsfil kan du registrere tiden din manuelt.

Logg inn på «min side», trykk på knappen «min tid», scroll ned til manuell registrering, og sett tiden din inn i boksene for timer, minutter og sekunder, og registrer. 

MERK: Registrerer du tiden din manuelt vil den bli markert som «manuelt registrert tid» i resultatlisten. Manuelt registrerte tider uten en gyldig aktivitetsfil som bevis er ikke en gyldig tid, og du vil ikke være med å konkurrere om pallplass på din distanse.

REGISTRER FULLFØRT UTEN TID

Om du har problemer med noen av de andre alternativene eller helt enkelt ønsker å registrere at du har fullført uten å legge inn tiden din kan du trykke på «Fullført»-knappen. Navnet ditt vil vises i resultatlisten, og du vil bli registrert som fullført uten tid.

Logg inn på «min side», trykk på «min tid», og scroll ned til du finner knappen for «fullført uten tid». Registrer løpet ditt, og du er med på resultatlisten. 

FEIL I RESULTATET DITT?

Om du mener det er feil i resultatet du har registrert ber vi deg lese informasjonen ovenfor nøye. GPS-/aktivitet- og fitness-enheter er ikke en 100% nøyaktig teknologi. Hvis du er uenig i resultatet ditt, anbefaler vi deg også sette deg inn i våre løps- og konkurranseregler, den generelle informasjonen som er angitt ovenfor samt vår deltagerinformasjon.
Du kan også benytte muligheten til å registrere tiden din manuelt, dette vil overskrive tidligere registrert tid.

Hvis du ikke finner svarene på spørsmålene dine i denne guiden ber vi deg ta kontakt med oss på facebook eller på info@oslomaraton.no.

© 2021 Oslo Maraton

MONICA
GUTUEN

AMBASSADØR

Alder: 45

Bosted: Bærum

Distanse under BMW Oslo Maraton 2020:
Jeg løper halv, og satser selvsagt på å ha det bredeste smilet hele veien.

Tidligere deltagelse på Oslo Maraton:
«10 for Grete» 2013, Halvmaraton 2014 og 2015, 2017 og 2018 og maraton i 2019.

Tre ord som beskriver meg:
Utadvent, Smilende, Energisk

Instagram: @muddylicious