Hvordan komme i gang med løping – «Maratonmamma»
  • Hjem
  • Hvordan komme i gang med løping – «Maratonmamma»
Hvordan komme i gang med løping:
1. Ikke vær for ambisiøs og gå for hardt ut. Vær fornøyd om du får til to økter i uken. Klarer du tre er det bonus.
2. Bestem deg for hvor lenge du skal være ute, og tenk minutter fremfor km. I starten kan du for eksempel løpe 20 minutter. Så øker du gradvis til 25, så 30, så 35 osv.
3. Er det for tøft å løpe sammenhengende kan du på forhånd bestemme deg for å vekselsvis gå og løpe. Du kan for eksempel løpe i 2 minutter, og gå i 2 minutter, og så øker du løpemengden gradvis mens du beholder pausetiden på 2 minutter. Et annet triks for å klare sammenhengende løping er å gå ned på tempoet. Løp så sakte at det er flaut, men hold beina i gang. Det sitter i hodet!
4. Finn en løpevenn eller meld deg inn i en løpegruppe. Det er både mer motiverende, lettere å komme seg ut når du har en avtale – og mer gøy mens du holder på 🙂
5. Invester i gode løpesko! Og du må ha minst to par 😉 Det er viktig å variere sko for å unngå skader.
Hilsen Oslo Maraton ambassadør – Lise Lysfjord Pettersen «Maratonmamma»

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere