Deltagerinformasjon
  • Hjem
  • Deltagerinformasjon

Deltagerinformasjon

Praktisk informasjon er med forbehold om mulige endringer. Løypekart finner dere nederst på denne siden. For å se løypekart med gatenavn vil dette om få dager bli publisert under «Arrangement» og «Distanser». 

  • Henting av startnummer

    Startkort sendes ut til din registrerte e-postadresse ca 1 uke før arrangementet. Melder du deg på etter denne datoen vil du få tilsendt startkort direkte etter påmelding.

    Startnummeret hentes i Expo på Rådhusplassen.

    Åpningstider Expo:

    • Torsdag 14. september 13.00 – 20.00
    • Fredag 15. september 09.00 – 20.00
    • Lørdag 16. september 07.00 – 18.00

    Vi anbefaler alle i Oslo og omegn å hente startnummeret sitt torsdag eller fredag.
    Skal du hente startnummer på lørdagen, anbefaler vi deg å være ute i god tid da det kan være mye kø denne dagen.

    Når du skal hente ditt startnummer må du fremvise:

    • Startkort, som du får tilsendt på e-post i forkant
    • Gyldig legitimasjon

    Det er også mulig å hente ut startnummer for andre. Startkort og kopi av legitimasjon må da vises frem.

    Dersom du har spørsmål angående din deltagelse kan du ta kontakt med løperservice. Det finner du ved startnummerutdelingen.
  • Navn på startnummer

    For å få ditt navn på startnummeret må du ha meldt deg på innen 31. august. Ved endring av distanse etter 31. august vil du ikke få ditt navn på startnummeret.

  • Årets t-skjorte

    De som har bestilt t-skjorte ved påmelding henter denne sammen med startnummer og deltakerpose i Expo. T-skjorte kan bestilles på din påmeldingside om du ikke allerede har gjort dette ved påmelding.

  • Etterpåmelding

    Online påmelding stenger 13. september kl 00.00

    Ved sekretariatet i Expo på Rådhusplassen kan deltakere etteranmeldes og endre distanse, forutsett at distansen ikke er fulltegnet.

    Åpningstider Expo:

    • Torsdag 14. september kl. 13.00 – 20.00
    • Fredag 15. september kl. 09.00 – 20.00
    • Lørdag 16. september kl. 07.00 – 18.00
  • Endring av distanse og kjøp/salg på nett

    Om deltaker vil endre distanse, ta kontakt med oss på info@oslomaraton.no. Skriv ønsket distanse sammen med estimert sluttid. Frist for endring av distanse er 13. september midnatt eller ved fulltegnet distanse.

    Deltakere som ønsker å selge sin billett kan gjøre det ved å logge seg inn på ‘Deltaker Login’ og overføre sin påmelding her. Man vil da motta en rabattkode som brukes som betaling ved ny påmelding. Koden vil fungere til ny påmelding, og det vil trekkes fra et navnendringsgebyr på 100 kroner som må betales ved ny påmelding. Merk at koden kun vil fungere på samme distanse som selger var påmeldt. Omregistreringen er åpen frem til 10. september.

  • Expo

    Torsdag 14. september åpner Expo ved start- og målområdet på Rådhusplassen. Her henter man sitt startnummer, deltakerpose og t-skjorte (om bestilt). I Expovil det være ulike utstillere og produkter.

    Se her for mer informasjon om vår Expo for utstillere og publikum.

    Åpningstider Expo:

    • Torsdag 14. september kl. 13.00 – 20.00
    • Fredag 15. september kl. 09.00 – 20.00
    • Lørdag 16. september kl. 07.00 – 18.00
  • Start- og puljetider

    De forskjellige puljene vil bestemmes av deltakerens estimerte sluttid. Deltakere kan selv gå inn å endre estimert sluttid på sin påmeldingside, helt frem til påmelding stenger 13. september kl. 00:00.

    Starttid fredag 15. september

    • «3 for alle» 19.10

    Starttider lørdag 16. september

    • Rulleski: 08:45
    • Racing Rullestol 09.00
    • Maraton 09.25
    • Halvmaraton 13.30
    • «10 for Grete» 16.15

    Maraton

    • Pulje 1: 09.25
    • Pulje 2: 09.30

    Halvmaraton

    • Pulje 1: 13.30
    • Pulje 2: 13.35
    • Pulje 3: 13.40
    • Pulje 4: 13.45
    • Pulje 5: 13.50
    • Pulje 6: 13.55
    • Pulje 7: 14.00

    10 for Grete

    • Pulje 1: 16.15
    • Pulje 2: 16.20
    • Pulje 3: 16.25
    • Pulje 4: 16.30
    • Pulje 5: 16.35

    3 for alle (fredag)

    • Pulje 1: 19.10
    • Pulje 2: 19.13
    • Pulje 3: 19.16
  • Bagasjeoppbevaring

    Dersom du ønsker å legge fra deg noe bagasje under løpet vil dette være mulig ved startområdet, nærmere bestemt i borggården til Rådhuset, på Fridtjof Nansens plass. Under «3 for alle» 15. september vil bagasjeoppbevaringen være ved start- og målområdet.

    Av sikkerhetsmessige årsaker er det kun årets deltakerpose som er mulig å levere inn i bagasjeoppbevaringen. Det vil ikke være mulig å sette fra seg kofferter, bager eller lignende. For denne typen bagasje kan vi anbefale bagasjeoppbevaringen på Oslo Sentralstasjon eller lignende alternativer.

    Dette gjør du:

    1. Hent startnummer og deltakerposen på Expo
    2. I konvolutten med startnummer finner du et klistremerke med ditt startnummer. Dette klistremerket fester du på deltakerposen.
    3. Ved bagasjeoppbevaringen følger du skiltene til din distanse og ditt startnummerintervall, hvor du legger din pose.
    4. Når du skal hente posen din må du fremvise startnummeret ditt. Posen din skal du finne der du la den.

    Bagasjeoppbevaringen er utendørs og skjer på eget ansvar, og vi anbefaler at verdisaker ikke legges igjen i bagasjeoppbevaringen. Ettersom det er utendørs, anbefaler vi at du tar med en plastpose å putte i deltakerposen, dersom du er redd for at noe skal bli vått. Det vil være funksjonærer og vakter tilstede, men BMW Oslo Maraton tar ikke ansvar for tyveri eller skader på dine eiendeler. Vi gjør oppmerksom på at alt som blir gjenglemt i bagasjeoppbevaringen, og som ikke etterlyses, vil doneres til veldedige formål.

    Åpningstider 15. september: 17:30 – 20:30
    Åpningstider 16. september: 08:30 – 18:30

    Vi anbefaler alle å være ute i god tid da det kan være kø.

  • Drikkestasjoner

    Det vil bli plassert flere drikkestasjoner i løypen. Her vil det bli delt ut sportsdrikk fra Maxim, Red Bull (50/50 Red Bull og vann), Cola og vann. Ali kaffe vil ha en egen stasjon på Filipstadkaia hvor det sereveres Cola og kaffe. Det vil også bli servert bananer på drikkestasjonene. Ved målområdet vil det bli delt ut både mat og drikke.  Det er maks fem kilometer mellom hver drikkestasjon.

    Antall drikkestasjoner Maraton: 11

    Antall drikkestasjoner Halvmaraton: 5

    Antall drikkestasjoner «10 for Grete»: 3

    Antall drikkestasjoner «3 for alle»: 1 (målområdet)

    Antall drikkestasjoner Racing Rullestol: 2

  • Toaletter

    Toaletter vil bli plassert ved alle drikkestasjoner rundt i løypen.  Det vil også være toaletter disponibelt i oppstillingsområdet i Rosenkrantzgtaten og ved trikkeholdeplassen i Rådhusgaten.

  • Dusj og skifte

    Det vil være muligheter for dusj og skifte på Friskis&Svettis sine lokaler på Majorstua. Adresse: Colosseum Senter, Sørkedalsveien 10A, 0369 Oslo. Herfra kan du ta t-banen direkte til Nationaltheateret, like ved start- og målområdet.

    Garderoben vil være åpen fra 09:00 til 18:00.

  • Transport

    Framkomst til Rådhusplassen med kollektivtransport lørdag 16. september Se mer informasjon på Ruter. 

    Transport1Fra Nationaltheatret
    Det går buss, t-bane, tog og trikk til Nationaltheatret.
    Fra plassen foran Nationaltheatret, gå nedover Olav Vs gate. I enden ligger Rådhusplassen med Expo-teltet og startområdet.

    Fra Oslo S

    Det går buss, t-bane, tog og trikk til Oslo S og til Stortinget. Raskeste vei ut fra Oslo S er å følge Karl Johans Gate. Ta til venstre ved Stortinget inn på Rosenkrantz’ gate. Følg gaten til enden og du ser Rådhusplassen med Expo-teltet og startområdet.

    transport2

  • Liv i løypa

    BMW Oslo Maraton vil arrangere liv langs løypa under arrangementet. Her vil flere artister opptre for å skape en magisk stemning for både løpere og publikum som befinner seg i Oslo Sentrum. Mer informasjon om artister kommer nærmere arrangementet.

  • Sikkerhet

    Oslo Maraton har et tett og godt samarbeid med alle nødetatene i Oslo for at sikkerheten for deltakere og publikum skal ivaretas på beste måte, samt bidra til at det daglige arbeidet til nødetatene kan gjennomføres under arrangementet. Norsk Folkehjelp og Volvat Medisinske senter er også til stede under arrangementet for å styrke kapasiteten på helserelatert arbeid. Skulle det oppstå situasjoner som medfører behov for akutt hjelp ber vi løpere og publikum benytte nødnummer 113.

    Volvat Medisinske Senter og Norsk Folkehjelp kommer til å være tilgjengelig med helsepersonell i hovedteltet ved målområdet og ved stasjoner i løypa ved Frogner Stadion for å ta imot akutte skader og medisinske behov.

    Volvats leger, sykepleiere og fysioterapeuter har bred erfaring innenfor akutt skadebehandling. Alle med idrettsmedisinsk kompetanse.

    Etter forespørsel fra politiet, anbefaler vi ikke å løpe med hodetelefoner. Dette av sikkerhetsmessige årsaker.

  • Premieutdeling

    Alle deltakere som gjennomfører BMW Oslo Maraton vil motta medalje etter målgang.

    Det vil bli delt ut premier til alle klassevinnere, topp 3 kvinner og menn per distanse, og egen premieutdeling for NM. Premieutdeling vil finne sted på scenen rett etter målgang.

    Marathon Photos er vår offisielle leverandør av bilder og diplomer under arrangementet 16. september. Smil til fotografen når du nærmer deg målstreken og kjøp et minne for livet på deres nettside etter løpet. Du kan registrere deg her og få beskjed når bildene er klare. 

  • Oslotrippelen

    Trippelteltet
    16. september vil alle deltakere av Oslotrippelen oppholde seg i et eget telt plassert ved start-/målgang. Her vil alt være tilrettelagt for hver enkelte løper, slik at de kan fokusere på løpet, mens BMW Oslo Maraton håndterer det praktiske.

    Makstider
    Oslotrippelen krever at du rekker neste distanse. Makstidene for hver distanse er følgende:

    • Maraton: 4t og 20 min
    • Halvmaraton: 2t og 10 min
    • «10 for Grete»: 1t og 45 min

    Start- og puljetider
    Maraton: 09:25
    Halvmaraton: 13:30
    «10 for Grete»: 16:15

    Starttidspunktene over er første pulje for hver distanse.

    Oslotrippelen følger de oppsatte tidene til hver distanse, hvor deltakerne selv kan velge hvilke av puljene de vil starte i.

    Startnummer
    Dere vil få utdelt tre startnummer, en til hver distanse. Det kan være lurt å feste denne til t-skjorten på forhånd, slik at dere sparer tid mellom distansene. Startnummer kan hentes i trippelteltet 16. september. Henter du ut startnummer før dette hentes det i Expo-teltet.

    Resultater
    Hver deltaker vil få resultat på hver distanse, samt totaltid for Oslotrippelen.

    Bagasje og oppbevaring
    Det vil være oppbevaringsmuligheter i Trippelteltet. Deltakeren oppfordres til å merke bagasjen godt med startnummeret. Legg ikke igjen verdisaker.

    BMW Oslo Maraton gjør oppmerksom på at alt av tøy og utstyr som ikke blir hentet etter avtale blir gitt bort til Fattighuset.

    Mat og drikkestasjoner
    Det vil være fri tilgang til mat og drikke i Trippelteltet.

    På Maraton, halvmaraton og «10 for Grete» vil det være mat- og drikkestasjoner plassert rundt i løypen (ca hver 5 kilometer).

  • Bedrifter

    Påmelding
    Bedrifter kan melde seg på samlet ved å opprette lag på vår påmeldingsside. Ved samlet faktura vil bedriften motta rabatt ved påmelding av over 10 personer.

    Telt på Kontraskjæret
    For bedrifter vil det være mulighet for eget bedriftstelt på kontraskjæret. Bedriften velger selv om de ønsker telt med eller uten mat. Mer informasjon finner du her.

    Det vil være vakt på Kontraskjæret, men gjør oppmerksom på at bedriften ikke bør legge igjen verdisaker i teltene.

    Teltene er tilgjengelig for bedriften fra kl. 18.00 15. september til  kl. 20.00 lørdag 16. september.

    Spørsmål vedrørende bedrifter rettes til: julie@skvidar.no

  • Barnas Maraton

    Barnas Maraton arrangeres på Kontraskjæret, i regi av SK Vidar og Idrettsbarnehagen. Her kan barn fra 0 – 12 år prøve seg på ulike aktiviteter og delta på løp. Det vil være ulike distanser i forhold til alder. Se mer informasjon under Barnas Maraton.

    Starttider:

    • 10 – 12 år: 12:00
    • 5 – 6 år: 12:15
    • 7 – 9 år: 12:30
    • Familipulje (550 m): 12:45

    Minimaraton (0 – 4 år) kan man løpe når man vil mellom 13:00 og 15:00.

    Alle barn kan delta på aktiviteter fra kl 10.00 til 15.00.

    Henting av startnummer
    14. og 15. september kan man hente sitt startnummer i Expo på Rådhusplassen. Her vil barna få tildelt startnummer og t-skjorte. 16. september hentes startnummeret på Kontraskjæret. Ved henting av startnummer vil foresatte og barn få en navnelapp hver. Denne må vises ved henting av barn etter målgang.

    Etterpåmelding
    Barn kan etteranmelde seg i Expo på Rådhusplassen 14. og 15. september. Lørdag 16. september kan man etteranmelde seg på Kontraskjæret.

    Sikkerhet
    Ved henting av startnummer vil foresatte og barn motta en navnelapp hver. Denne må fylles ut og festes rundt armen. Ved henting av barn ved målgang må navnelapp fremvises.

    Volvat Medisinske Senter vil være tilstede ved målgang på Kontraskjæret for akutte eller andre medisinske behov.

    Med unntak av Mini Maraton og Familiepuljen er det ikke tillatt at foreldre løper med barna. I Familiepuljen kl 12. 45 MÅ foreldre løpe sammen med barna. Vi stiller med både aktive løypevakter (som løper med barna) og løypevakter som vil stå plassert rundt i løypen. Hele løypen vil bli inngjerdet.

  • Følg løpere LIVE

    Nå kan publikum følge deg som løper LIVE! Last ned UltimateLIVE app’en og følg med på de løperne du selv ønsker! Her kan du se hvor løperne befinner seg i løypa.

  • Løypekart for 2017, med forbehold om endringer

    Løypekart for 2017 er med forbehold om endringer. Sjekk ut film av løypa her!

    10 for Grete (10km)

    Ny og rask løype for 2017! Her har du muligheten til å sette rekord!

    Kart med høydeprofil, km, drikke- og musikkstasjoner

    3 for alle

    NM Racing Rullestol (10km)

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere