Blog
  • Hjem
28
05
2018

Camillas nedtrapping til OsloMila!

Av Magnus Thorud, ambassadør for BMW Oslo Maraton. 

I mars satte Camilla (40) seg et mål om å løpe sitt første maraton, og vår ambassadør Magnus har tatt på seg oppgaven og hjelpe henne dit. Vi følger deres reise mot BMW Oslo Maraton 2018.

 

Vi beveger oss nesten like fort inn i 2018 som Camilla løper intervaller og nærmer oss snart begynnelsen av juni og OsloMila!

For dem som enda ikke har fått det med seg så er OsloMila er et offisielt oppladningsløp til BMW Oslo maraton. Dette er Camilla`s første delmål på vei mot å løpe sin første maraton den 15. september.

Camilla har satt seg et tidsmål om å løpe OsloMila under 55 minutter, men dette blir allikevel å anse som blir et B-mål da det viktigste blir å ha det gøy, kose seg i løypa og få en positiv opplevelse med startnummer på brystet.Ettersom konkurransen nå nærmer seg er Camilla godt i gang med å trappe ned treningen for å sikre seg et godt overskudd inn mot konkurransedagen.

Ved nedtrapping nedjusteres  treningsmengden for å bygge et fysisk og psykisk overskudd inn mot konkurransen. Hvis dette gjøres riktig vil Camilla treffe en formtopp og kunne prestere opp mot sitt optimale.

For Camilla betyr dette at hun har opprettholdt antall økter nest siste uken inn mot konkurransen, men at hun har kuttet ned lengden på de rolige og lange turene sine med ca. 70 prosent. Selv om hun ikke er så glad i det har hun fortsatt å løpe intervaller, men kuttet ned på 40 prosent av lengden på disse øktene. Hun har bevart denne samme intensiteten i disse øktene.

 

I den aller siste uken skal Camilla gjøre følgende:

Mandag: Løp 30-40 min rolig

Tirsdag: fri

Onsdag: Løp 30 min rolig, men med innslag av foretrukket konkurransefart. (5:30 min km)

Torsdag: Fri

Fredag: Lett jogg i 20 min, med siste 4-5 minuttene i foretrukket konkurransefart. Dette kalles en vekker hvor Camilla forbereder muskulaturen på morgendagens konkurranse.

Lørdag: OsloMila!

 

Utover det har Camilla fått beskjed om å ikke prøve seg på noe nytt under konkurransen, da dette er ikke tidspunktet for å teste ut nye sko, sports-bh eller løpetights. Her må hun brukte utstyr hun kjenner godt til fra før. Det samme gjelder ernæring. Hun må spise og drikke deg hun har vant til og gjerne få i seg litt ekstra karbohydrater dagene før.

Ellers håper vi at Toy-puddelen Ulla er rolig og gir Camilla godt med søvn slik at hun er uthvilt og opplagt til Oslo Mila den 2.juni!

 

Camillas tanker:

 

«I dette sommerværet har nedtrapping vært nydelig. Jeg må innrømme at det å skulle

tvinge seg ut på løpetur i tropevarme har vært mindre fristende enn vanlig. Men noe har

det da blitt. Et par lengre turer den siste uken, og et par turer er erstattet med rooooolig

sykkeltur. Da kan jeg nemlig ta med meg puddelen, og det blir liksom vinn vinn. Litt

mosjon og litt kvalitetstid med bikkja. Hunden vil helst ikke gå så lange turer i varmen,

men intervaller er hun veldig god på.

 

Jeg ser frem til nedtrappinsplanen Magnus har laget for uken før Oslo mila. Det er helt

overkommelig, og nesten litt rart å bare skulle løpe i en halvtimes tid når jeg først har

kommet meg ut.»

 

Vi er med, er du?

 

Hilsen Camilla og  Magnus Thorud.

 

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere