Blog
  • Hjem
29
03
2016

Bekledning til våren!

ePxbLaHvCUK6LybC7CqmL1eXPgoSVUIDibU483BPloI 

Skrevet av Hanne Lyngstad, Løpeekspert Adidas. 

Begynner det å krible i beina når sola varmer litt ekstra? Tørr asfalt og fast grep på veien gjør det meningsfullt å finne frem løpeskoene! Er det sånn at løpeskoene har ligget brakk i 5-6 måneder så er det lurt å ta en liten sjekk og være sikker på at dempingen er ok. Løpesko er ferskvare og det er smart å bytte de ut jevnlig. Hvis du har løpt lite gjennom vinteren eller kun løpt på tredemølle er det lurt å starte opp litt forsiktig med uteløpingen. Og det er lurt å investere i en joggesko med ekstra god støtdemping. Boostdempingen i adidas løpesko gir ekstra god beskyttelse for beina.

Temperaturen kan være lunefull på denne tiden av året og mange tenker det er varmere enn som så. Men så er det også litt kjipt om man har på seg altfor mye klær på løpeturen. Langermet ull kan med fordel byttes ut med langermet i syntetisk materiale. adidas Supernova Longsleeve er et perfekt plagg å ha innerst mot huden eller som eneste plagg på løpeturen. Er det trekk i lufta kan du ta en lett løpejakke eller en løpevest utenpå. Det beskytter litt ekstra uten at det blir veldig varmt.

Personlig liker jeg meg best på løpetur når jeg har kledd meg fornuftig og det kjennes litt kjølig ut de første minuttene. Man blir fort varm når man kommer i gang og derfor er det bedre å «fryse» litt de første 10 minuttene. Så da er det naturlig å pakke ned vintertightsen og ta frem en tynnere en. De beste løpetightsene har snøring i livet, liten lomme for kort eller nøkkel. Og noen av disse tightsene har også glidelås på leggen for lettere å ta av og på. Min favoritt er adidas adizero sw long tights.

AI1200_1

For alle løpende damer der ute er det viktig at du har en god sportsbh også. Den bør være i riktig størrelse og gi god nok støtte for høy intensitet. Sportsbh’er bør fornyes oftere enn de fleste gjør!

Hvilke sko skal du velge deg?

Det kommer litt an på erfaring og ikke minst ønsker og behov. Det er lurt å ha en mengdetreningssko som har god støtdemping. Denne skoen bruker man ofte på restitusjonsturer og mengdetrening. Et godt tips er å vite om du har normal- eller overpronasjon, og så kjøpe et riktig par for ditt løpesett. Ultra boost for normalpronasjon og Ultra boost ST for moderat overpronasjon er to gode modeller. Ønsker du deg en sko med bedre løpsfølelse og lavere vekt, så kan adizero Boston være et bra valg. Boston kan du også løpe intervall og konkurranser med. Ønsker du deg enda et hakk lettere sko, må du ned på konkurransesko. Her er det to gode modeller som kan anbefales; adizero adios boost og Takumi Sen. Uansett skovalg er det lurt å ha to par som du kan veksle på med. Det gir variasjon i løpesteget og farta på trening.

AF6567_F_B2CCatS78210_F_B2CCat

 

ePxbLaHvCUK6LybC7CqmL1eXPgoSVUIDibU483BPloI 

Skrevet av Hanne Lyngstad, Løpeekspert Adidas. 

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere