ANNA TIEN NGUYEN-SKARET
  • Hjem
  • ANNA TIEN NGUYEN-SKARET
Jeg er ambassadør for BMW Oslo Maraton fordi: Jeg brenner for løping, folkehelsa og en aktiv hverdag, noe som samsvarer med Oslo maraton sine verdier. Jeg har ikke så lang erfaring innen løping og har aldri drevet med noen form for idrett i mine yngre dager, men for fire år siden gikk jeg fra å hate løping til å elske løping, og etter det har løping blitt en del av livet mitt, min livsstil. Nøkkelordet er: mestringsfølelse. De første joggeturene mine bestod av gåing og løping, etter hvert kunne jeg løpe 10 min i strekk, (hurra!), deretter 30 min, 40 min og en dag 42 km, Lykke! Jeg følte mestring og måloppnåelse, jeg følte meg motivert til å bare fortsette og fortsette, dag etter dag, uke etter uke. Så jeg har trua på at ALLE kan løpe så langt de kan, så lenge de vil det sterkt nok. Det er viktig for meg å kunne formidle til alle dere der ute at Oslo maraton er et arrangement som gjelder for alle. Små barn, eldre, funksjonshemmede, aktive og mosjonister. Det finnes ulike distanser som passer til enhver smak og form, og hovedfokuset er å få flere i aktivitet uansett treningsgrunnlag, kroppsform, alder og kjønn. Du trenger ikke være toppidrettsutøver for å delta på BMW Oslo maraton, det er bare å ta en titt på hvor mange fartsholdere dette arrangementet har for forskjellige sluttider. Et av de flotteste tiltakene jeg har sett.

 

Jeg liker å løpe fordi: Jeg har lyst og ikke kan la være. Løping gir meg tilfredsstillelse. Det gir meg mestring og ro på samme tid. Det utfyller et behov som jeg har blitt avhengig av. Det er godt for hodet og bra for helsa. I tillegg er det så lettvint og effektivt, du trenger bare et par gode sko og komme deg ut døra.

Mine tips til andre som skal løpe BMW Oslo Maraton er:
– Vurder ditt eget formsnivå.
– Velg en distanse som du liker.
– Sett deg mål som er realistisk.
– Tren variert og ha det gøy underveis. Viktigste er å holde kontinuiteten i treningen.
– Klær: Test ut løpeoutfiten i forkant.
– Sko: Å stille til start med splitter nye sko er «fy-fy». Skal du løpe langt, er det lurt å ha litt romslige sko da føttene hovner seg opp underveis, da slipper du å få blå negler (egne erfaringer, har mistet en del negler etter mitt første maraton, au)
– Næring: Spis normalt. Ikke prøv noe nytt dagen før du skal løpe.
– Løpsdagen: Nyt stemningen, både før, under og etter løpet. Det viktigste av alt: Rett opp ryggen (uansett hvor sliten du er) og SMIL til kameramennene! haha!
– Stopp på alle drikkestasjonene, fin mulighet til å få ned pulsen og få energipåfyll.
– Jeg elsker å gi «high five» til barn som rekker ut hånda, det gir meg energiboost.
– Blir du sliten og tenker at du ikke fikser dette underveis, husk en ting: det er ingen skam å gå! Du kan krabbe også hvis du vil, det er ingen som ler av deg. Det viktigste er å prøve å fullføre og få den berusede mestringsfølelsen når du krysser mållinjen og medaljen rundt halsen. Den følelsen er uovervinnelig!
– I mål: Klapp deg selv på skulderen og kyss medaljen mens du tar selfie før du poster det på sosiale medier. Delt glede er dobbel glede!
– Etter løpet: Gå med medaljen rundt halsen i en uke eller to – ja, på offentlige steder også. Dette gjør jeg hver gang, da forlenger jeg lykkerusen enda mer 🙂
– Masse lykke til!

Mine favoritt løpesko er: Asics Dynaflyte 4 og Asics Tartheredge.

Det beste jeg vet etter en løpetur: Spise smågodt og drikke melk med O’boy.

Dette tenker jeg når jeg løper: Litt avhengig av hvilken økt jeg kjører. Under intervalløkter bruker jeg å tenke «herregud nå dør jeg snart!!» haha. Men på rolige turer tenker jeg litt på løpsrelaterte ting, som f.eks mitt neste løp, min neste løpetur, hva jeg skal ha på meg i morgen. Veldig mye som skjer i hodet mitt når jeg løper, men med en gang jeg stopper klokka så forsvinner også alle tankene.

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere