Blog
  • Hjem
15
03
2021

André løper Påskeløpet for sin lungedonor

– Jeg kan huske fra ungdomsårene at jeg ofte ble raskt andpusten og brukte lang tid til hente igjen pusten. Mange rundt meg påpekte ofte hvor dårlig kondisjon jeg hadde med tanke på at jeg var veldig aktiv og trente ofte. Jeg trodde selv det skyldtes at jeg ikke lenger spilte fotball og dedikerte all treningstid til styrketrening.

Men det var ikke tilfelle. Andrés lungesykdom hadde utviklet veldig sakte over tid, og derfor var det vanskelig for han å merke at noe var feil.

-Det at jeg har vært veldig fysisk aktiv siden jeg var liten, har nok kamuflert symptomene. Lungesykdommen skulle ta meg igjen når jeg startet å jobbe heltid, studere mot master på kveldene samt pusse opp leiligheten vår.  Da avtok treningen, og sykdommen ble etter hvert mer synlig.

Det kunne ta André flere minutter å hente igjen pusten etter få etasjer. En kveld han skulle legge seg, kastet han etter pusten bare av å kle av seg sokkene. Da bestemte han seg for å besøke fastlegen.

Fastlegen konfiskerte med ett bilnøklene mine, og sendte meg direkte til sykehuset. Det var da jeg fikk påvist en sjelden lungesykdom, som jeg i dag er kvitt, takket være organdonasjon.

En lang vei tilbake

Etter transplantasjonen, startet jobben med å komme seg tilbake i form igjen. I tillegg til fysioterapi, begynte han med å gå rundt på sykehuset. Først fra senga til døra, så ut i gangen. Før operasjonen innstilte han seg på å pushe seg selv.

-De første dagene etter operasjonen ønsket fysioterapeuten at vi gikk 10 meter, jeg insisterte på 20. Med lange dager på sykehuset benyttet jeg også kveldene da jeg var alene til å snike meg ut i gangen for å gå enda mer. Etter hvert begynte vi å klatre trapper, min tidligere verste fiende, og fikk besøke treningsrommet for litt lett styrke og gå på tredemølle. Etter en slik stor operasjon er det begrenset hvor mye man får lov til å løfte. Kroppen har fått juling og man skal få tid til å gro og tilpasse seg det nye organet. Dermed var styrketrening ut av bildet i denne perioden. Så da la jeg heller grunnlaget ved å bruke tiden på mye sykling og lange gåturer i naturen.

Og synet på fysisk aktivitet, ja det endret seg stort for André:

Følelsen av å kunne holde på nærmest ubegrenset uten å kveles var fantastisk. Når du ønsker regnet velkommen ute på tur, der andre drar hetten over hodet, da er du på en bra plass og verdsetter det andre kanskje tar for gitt.

En ting som var med å bygge meg opp både fysisk og mentalt, var å sette seg mål å jobbe mot. Etter operasjonen var jeg veldig tynn, og ønsket både å se og føle meg annerledes. Da jeg kunne begynne å løfte vekter igjen var det en velsignelse. Jeg kunne en del om styrketrening og kosthold fra før, og satte derfor i gang med å lage treningsprogrammer og kostholdsplaner. Å komme tilbake krevde mye mat og disiplin, men førte igjen til resultater. Jeg hadde også alltid hatt lyst til å besøke ulike fjelltopper i Norge, og nå som jeg hadde muligheten til det, satte jeg målet om å bestige bl.a. Trolltunga og Prekestolen. Seks måneder etter operasjonen hadde jeg besteget begge.

Hva betyr løping for deg etter operasjonen? 
Vel, dette er ett av mine første organiserte løp jeg deltar i etter transplantasjonen. Jeg har aldri vært noen løper, da tidligere sykdom har nok frarøvet meg den muligheten dessverre.  Nå derimot verdsetter jeg mulighet til at jeg faktisk kan løpe, og holde ut uten å kveles. Det å kunne holde tritt med andre, og delta i mange ulike aktiviteter sammen med andre er muligheter som løping muliggjør for meg nå.

Hva er målet ditt?
Målet med Påskeløpet er å gjennomføre, for de som ikke kan, for min donor, Organdonasjon og for selv å se hva kroppen kan. Og den tiden man setter i år, brukes som motivasjon og mål å slå i neste løp.

HER KAN DU MELDE DEG PÅ PÅSKELØPET OG SAMTIDIG KJØPE EN T-SKJORTE FRA ORGANDONASJON:

Hva ønsker du å si til andre som et motivasjonsboost for å melde seg på sitt første løp?

Sett et lite mål for løpet, om det så bare er å melde seg på og gjennomføre! Gi blaffen i tid og velg den distansen som passer dine forutsetninger best. Du konkurrerer bare mot deg selv. På tirsdag tar jeg over Oslo Maraton sin Instagram story, og da får følgerne velge den distansen jeg skal delta i! Dersom de velger en lengre distanse jeg skal «løpe», så er målet å gjennomføre. Og jeg løper for noe med mening, for de som ikke kan og for min donor! Motivasjonen er mestringsfølelsen av å ha gjennomført. Det er belønningen i år!

PÅMELDING TIL PÅSKELØPET FOR ORGANDONASJON

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere