Å løpe med troll og prinsesser
  • Hjem
  • Å løpe med troll og prinsesser

Troll, prinsesser, kids, unger, røverunger.

Kjært barn har som kjent mange navn og alle krever de sitt av hverdagskabalen. En kabal som inneholder større eller mindre grad av fraværende kone/mann, hyppig lufting av mindre stueren dachs, sosial drikking av kaffe hos kommunal institusjon og fotballtrening toppet med fire til fem pålagte oppmøter med ”norsk dugnadsånd”. Samtlige inkluderer i tillegg kakebaking eller kjøring av andres barn til fotballcuper i Hønefoss.

Når hverdagskvelden nærmer skal selvsagt barna serveres den riktige balansering av proteiner og karbohydrater i middagsmaten man selv både har handlet og laget. Barna pirker maten og ber om pizza, før de fordufter ut for å leke.

Du kaster i deg all middagsmaten og oppsøker nærmeste lekeplass for å lete etter «troll». Der finner du selvsagt mange, bare ikke dem som bor under samme tak som deg. Det viser seg jo at dine har oppholdt seg hos nabojentene rett over gangen hele tiden. Her serveres de Netflix og pizza og de har derfor liten interesse av å være med deg hjem.

Grinende røverunger må derfor gjetes tilbake mot sin vilje hvor de avgir noen desibel over helsemyndighetenes anbefalinger for å markere sin opposisjon. Deretter pysjes, pusses, susses og legges de endelig i seng.

Barn er virkelig søte når de endelig sover.

Derfra og ut tar det ikke så veldig lang tid før en selv går ned for telling og inntar kjent og kjær fosterstilling under dyna, uten at man rakk å bruke beina til det de egentlig var laget til. Nemlig til løping.

Så hvordan få inn kilometerne i hverdagen?

Selv er jeg alenepappa annenhver uke med to jenter på fire og åtte år. Mine oppfører seg selvsagt som oftest som to prinsesser, men det hender at de også blir «troll» og jeg utfordres for lignende situasjoner som beskrevet over.

Det at jeg er alene som småbarnsfar og løpeavhengig, gjør at jeg har opparbeidet meg noe kunnskap om kilometer-sanking som jeg tror den edruelige mosjonist også vil kunne ha god nytte av. Og til informasjon, så har jeg ikke bil, sykkel eller rullator å frakte dem rundt i eller hente dem med. Selv gjør jeg unna mellom 125-130 km i uken i ukene med barn.

Og hvis jeg kan, så kan du!

Her er 10 tips til hvordan du kan gi beina dine flere kilometer i hverdagen.

  1. Aktiviteter for barna mens du løper.

Ta med barna på idrettsbanen etter henting og løp noen runder mens poden får sykle eller grave etter mark. Det trenger ikke å ta med en 30 minutter. Selv har jeg gjennomført tøffe intervalløkter mens mine barn har piknikk med matpakke-rester, sykler eller leter etter Pokemon. Når du løper rundt og rundt, har du mulighet til å stoppe hvis de trenger deg. Barna sier ifra når de blir lei og så stikker dere og kjøper is etterpå. Digg!

  1. Fartslek med barn.

Har du eldre barn, kan du gjennomføre deler av treningen med dem. Eksempelvis å utfordre barnet til løpe en runde (400 meter) mens du må løpe to (800meter) og se hvem som kommer først til mål. Dette er kjempegøy! Barnet blir ofte så slitent at det vil slappe av relativt raskt. Mens du gjør ferdig økta gjør poden lekser og de spiser garantert opp middagen sin etterpå.

  1. Motbakkeintervaller med hentning

Løp fra jobben for å hente barn i barnehagen eller på skolen. Det er kjempeeffektivt. Spesielt hvis du har dårlig tid. En gang brukte jeg rett i overkant av 20 minutter fra Ljan opp til Lambertseter fordi jeg var sent ute. Jeg rakk hentinga og fikk gjennomført en knall fartsøkt i motbakke mesteparten av veien. Jeg vil allikevel anbefale deg å passe tiden bedre enn meg. Det er ikke noe morsomt å hente for sent, verken for de ansatte, barna eller for deg.

  1. Tredemølle

Dette er det ikke alle som har, men jeg nevner det allikevel for dem som ønsker å løpe mye og den som er alene. Dette er et genialt verktøy som gjør at du får gjort unna de øktene du skal når barna sover. Tredemøller trenger ikke å være dyre. Se etter en god en på finn.no. Her selges mange som kun har vært brukt som tørkestativ i et halvt års periode.

  1. Ut på tur aldri sur.

Ta med barna ut på tur. Dette er en fin måte å restituere på. Selv har jeg hatt med ungene ut på lange turer vinter som sommer.  Spesielt er vinteren bra til slik type trening. Her kan du dra trøtte unger av gårde på akebrett i tung snø i timesvis. Jeg lover deg, du får garantert opp pulsen mens du sanker kilometere i fleng.

  1. Lek med pappas håndholdte GPS

Prøvd geocaching? Det kan sammenlignes med orientering, men man finner frem ved hjelp av en håndholdt GPS i stedet for uforståelig kart og kompass. Man leter etter poster, kalt «kæsjer» på godt norsk. Dette er kjempemorsomt å gjøre med barn og det tar ikke lang tid før de glemmer «Pokemon go». Du har selvsagt på treningsutstyr og sanker kilometer med å småjogge dit barna peker ut postene. Du kan også ta med staver og trene «elghufs» i de slake motbakkene dere møter.

  1. Løping med vogn.

Du har kanskje sett de gærningene som løper 10-kilometer på sub 40 med unger i vogn? Ganske imponerende. Fakta er at hvis de kan klare det, så kan du også.  En god løpevogn er vel investerte kroner for flere kilometer til beina dine. Løp til henting i barnehagen, bursdag og på tur til byen. Det er bare fantasien din som setter grensene for hvor du kan ta med barna dine på løpetur.

  1. Lek med barna dine!

Ja, har du egentlig tenkt hvor mye ungene dine løper? Du blir sikkert gatas kuleste mamma eller pappa hvis du er med ut og spiller fotball, håndball eller leker sisten. Du tilbakelegger faktisk en del kilometer ved slik akvitet. Og du kan bestemme intensitet. Bare pass på å ikke bli for ivrig. Grisetakling av naboens lille prinsesse på syv blir det garantert dårlig stemning av.

  1. «Power-walk» med barn på ryggen

Har du barn mellom 2 og 5 år kan disse fraktes på ryggen over lengre distanser. Alle barn elsker å sitte på mammas eller pappas skuldre. Gå fort eller småløp mens de skratter og heier på deg. Her får du lett opp pulsen i 140-150 hvis du går fort nok og gjerne i motbakker.

  1. Treningssenter med barnepass.

Nummer 10 er selvsagt et tilbud de aller fleste kjenner til. Meld deg inn på et senter som har barnepass og benytt deg av dette tilbudet. Her får du 90 minutter på å løpe så mye du orker. Luksus! En morsom lek for deg selv er å se hvor mange kilometer du klare på 90 minutter. Fikser du en halvmaraton er du god.

Som du ser, så finnes altså håp for dine kilometerhungrige foreldrebein. Bruk gjerne mine tips i kombinasjon med dine egne og prøv ut noe som funker for deg. Husk at døgnet har 16 anvendelige timer av totalt 24.  En halv time av denne tiden bør kunne brukes til å gi beina dine kilometerne de fortjener!

Hvis du vil da selvsagt.

Lykke til videre med barna og den siste treningsinnspurten til BMW Oslo maraton.

Hilsen BMW Oslo Maraton Ambassadør, Magnus Bø Thorud

Samarbeidspartnere

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere