5 tips til Romjulsløpet

Romjulsløpet er i gang, og med glattere og kaldere føre,  kan det være greit med et par gode tips på lur!

Vi spurte Jack Waitz om hans tips til romjulens sprekeste utfordring, Romjulsløpet!

1. Bruk tid på å venne deg til vinterløping dersom du ikke har løpt mye på vinteren før. Man aktiverer andre muskler når man løper på vinterføre kontra sommeren, så ta deg gjerne en tur ut før løpet for å teste underlaget. Finn også et sted med så gode løpeforhold som mulig. Gjør gjerne litt research før selve løpet. Bar asfalt er å foretrekke.

2. Velg fottøy med godt grep og/eller mønster. Man kan få skoene sine pigget hos diverse sportsbutikker, eller du kan gå til innkjøp av sko med pigger. Er det hardpakka snø ute, klarer du deg med løpesko, men de aller nyeste superskoene som eliten bruker på maraton, er kanskje ikke de man tar fram når man skal løpe ute på vinterføre.

3. Velg heller flere tynne lag framfor tykke lag med klær. Tørre luftlag mellom plaggene er å foretrekke, samt superundertøy. Syntetisk eller ull. Er det ikke for kaldt ut, løp i superundertøy og en tynn jakke med vindstoppermateriale. Skal du løpe en lengre distanse krever det mer av deg, og det viktigste er at du er varm på føtter, hender og hodet. Mye av varmetapet forsvinner ut av hodet, så bruk gjerne en lue dersom det er minusgrader ute. Se an temperaturen, men tenk også på at du blir varm når du løper, så ikke kle deg for varmt. Vær heller litt kald ved start. Dersom du kan unngå det, ikke løp når det er sprengkaldt ute med mindre du er vant til det. Du har tross alt mange dager på deg å fullføre løpet, så hvis det er under 18 minus, velg gjerne en annen dag å fullføre løpet på. Og finn fram tøyet god tid i forveien så alt ligger klart.

4. Spis senest 2 timer før du skal ut, og forhold deg til det du er vant til å spise. Vurder drikkebelte/sekk/vest dersom du skal løpe halvmaraton/maraton.

5. Ikke start fort hardt. Ha en realistisk målsetting, og vær heller forsiktig i starten av løpet. Er det glatte forhold, kort ned steglengden, og få kroppens tyngdepunkt noe fremover.

 

Og lykke til!

 

Påmelding Romjulsløpet

© 2021 Oslo Maraton

MONICA
GUTUEN

AMBASSADØR

Alder: 45

Bosted: Bærum

Distanse under BMW Oslo Maraton 2020:
Jeg løper halv, og satser selvsagt på å ha det bredeste smilet hele veien.

Tidligere deltagelse på Oslo Maraton:
«10 for Grete» 2013, Halvmaraton 2014 og 2015, 2017 og 2018 og maraton i 2019.

Tre ord som beskriver meg:
Utadvent, Smilende, Energisk

Instagram: @muddylicious