5 råd som vil gjøre deg til en bedre løper

    

Skrevet av Paal Drummond, Fysioterapeut Volvat Medisinske Senter avd. Nationaltheatret.

Løping som aktivitetsform har blitt veldig populær de siste årene, og det er en strøm av råd og veiledning om hvordan man skal bli bedre til å løpe. Det er ikke lett å orientere seg i jungelen av alle tipsene der ute, og alle rådene er kanskje ikke like gode.  All informasjonen kan for noen være så overveldende og forvirrende at de velger å ikke løpe.

Løping er ikke vanskelig; man setter det ene benet framfor det andre i litt hurtigere tempo enn gangfart. Alle har sin stil og kommer seg stort sett framover på en eller annen måte.

Løping dreier seg om å bruke minst mulig energi på forflytte seg raskest mulig fremover.

Det beste rådet for å bli en bedre løper er rett og slett å løpe mer. Det er ingen snarveier uansett hvor gode råd du kommer over, men det er noen få enkle tips du kan ta med deg ut og jobbe med under løpeturen din.

  1. Holdningen er viktig; strekk deg opp og gjør deg høy, hoftene skal frem slik at du ikke får en sittende stilling når du løper.
  2. Se fremover og ikke ned i bakken
  3. Kort ned på skrittlengden din og øk frekvensen, fremfor å løpe med lange skritt. Belastningen på føtter og knær blir mindre og du får et mer effektivt løpssteg som krever mindre energi
  4. Slapp av i skuldrene, og la armene pendle frem og tilbake, ikke sideveis. Hold ca. 90 grader i albuledd. Hendene skal være lett knyttet.
  5. Pust med magen

God tur!

Hilsen Paal Drummond, Fysioterapeut Volvat Medisinske Senter avd. Nationaltheatret.

© 2021 Oslo Maraton

MONICA
GUTUEN

AMBASSADØR

Alder: 45

Bosted: Bærum

Distanse under BMW Oslo Maraton 2020:
Jeg løper halv, og satser selvsagt på å ha det bredeste smilet hele veien.

Tidligere deltagelse på Oslo Maraton:
«10 for Grete» 2013, Halvmaraton 2014 og 2015, 2017 og 2018 og maraton i 2019.

Tre ord som beskriver meg:
Utadvent, Smilende, Energisk

Instagram: @muddylicious