Blog
  • Hjem
15
05
2019

10 løpetips fra Sondre Nordstad Moen

Skrevet av Sondre Norstad Moen fra SK Vidar,  19 plass under OL Rio 2016 , Maraton. 2:10:07  Norsk Rekord. 3. desember 2017 vant han Fukuoka Marathon i Japan, og satte samtidig europeisk rekord på distansen med tiden 2.05.48. 

Enten man skal begynne å løpe eller ønsker å sette en ny rekord, løpetips får man aldri nok av! Vår ambassadør Sondre Norstad Moen, har gode tips til deg som enten er helt i startfasen hva angår løping eller deg som ønsker å slå tiden fra i fjor.

Meld deg på Oslo Maraton her!

 

Nybegynner

  1. Meld deg på et løp så har du noe å trene mot. 10km er en fin distanse det kan være greit å starte med inntil treningsgrunnlaget er bedre!
  2. Sørg for å ha gode joggesko. Oppsøk en spesialbutikk hvor de kan komme med råd for hvilke sko du bør velge ut i fra din fot og ditt bruksområde. Dette er en god investering i en oppstartsfase.
  3. Løp heller hyppigere, men kortere løpeturer i starten. Da får du lettere kontinuitet, og unngår avbrekk som følge av at løpeturen ble noen kilometer for lang.
  4. Oppsøk et treningsmiljø som kan gi deg motivasjon. Det kan være å trene med venner, kollegaer, løpegrupper eller å melde seg inn i en klubb.
  5. Vær realistisk. Ha fokus på treningsgleden framfor prestasjonen i begynnelsen. Dette er noe du skal ha glede av i fortsettelsen også!

Sondre Nordstad Moen satte her norsk rekord på 5 km i Monaco på tiden 13.37. (Foto: Mikkel Gisle Johnsen)

Erfaren

  1. Vær jevnlig innom din konkurransefart, både lengre og mellomlange drag som koster litt mindre. Da får du øvd på å løpe avslappet og økonomisk.
  2. Tilstrekkelig oppvarming før løpet er viktig. Etter du har jogget deg varm, løp to minutter med gradvis økende intensitet, men ikke over konkurransefart. Avslutt med 3-4 stigningsløp over 80-100m. Du vil garantert få en annen oppfatning av åpningsfarten enn om du bare jogger lett før start.
  3. Hvile er også trening. Skal du trene mer, må du hvile tilsvarende.
  4. Ha is i magen de første par minuttene på løpet. Heller fem sekunder for sakte den første kilometeren enn ti sekunder for fort. Løper du deg stiv tidlig, må du betale med renter på slutten.
  5. Skriv treningsdagbok for å ha oversikt over treningsmengde og treningsbelastning.

Masse lykke til!

Øvrige samarbeidspartnere

Veldedige partnere